Hainan

 
Förra veckan blev det två hiker. Den första på måndagen var Dragons Back med Catharina med en skön avslutning på stranden. Dagens djur - fet spindel i omklädningsrummet.
 
 
 
På tisdag vandrade vi i Sai Kung på en del av McLehose trail 4. Först bar det av uppåt, uppåt en knapp timme. Väl uppe njöt vi av fin utsikt denna dag.
 
 
 
 
 
 
 
På neråt mötte vi ett gäng av dagens djur. Många kossor och en kalv, som vi tror var ganska ny. Tufsig i pälsen stapplade den efter mor ko, som fortfarande var lite blodig där bak.
 
 
 
Gick förbi en begravningsplats. Det är ett problem  med begravningsplatser. Traditionellt vill man jordbegravas i kista, eftersom tron är att man fortsätter sitt liv i fysisk form. Dessutom ska platsen ha bra Fueng shui. Det innebär platsbrist på grund av den stora befolkningen. 
 
 
Vi avslutade vandringen med lunch nere i Sai Kung, bland  lunchgäster av olika slag.
 
 
Ftån torsdag till måndag den här veckan har vi varit på ön Hainan i Kina. Det var här vi firade Charlies 60 årsdag när det begav sig. Nu följde jag Charlie på en konferens. Det innebar härliga dagar vid pool och strand för mig medan han jobbade. Sådana dagar är man rätt nöjd med sin sponsor........ (som de kallas när man söker visa-we need the name of your sponsor mrs Lundmark..)
 
 
Frågan var ju bara - Skulle jag tillbringa dagen här....
 
 
......här......
 
 
... eller kanske här?
 
"Jäkla lyxlirare" brukar Åsa säga - och jag säger inte emot. Som ni ser var det ingen trängsel precis utan jag kunde prova alla ställen. Gjorde långa promenader längst ödsliga stränder.
 
 
Fick bevittna ett, för mig nytt, fiskesätt. Två killar kom ner på stranden där jag gick med motorcykel. De tog två uppumpade bilinnerdäck och ett nät med sig för att bege sig ut i de höga vågorna. Såg lite väl våghalsigt ut.....
 
 
 
 
 
Havet bjöd på vackra bilder.
 
 
 
 
Jag fick även träffa Charlies trevliga kollegor vid goda middagar och vi gjorde en utflykt till en "regnskog". Kändes med som en urskog, som man på ett typiskt kinesiskt sätt gjort en nöjespark av.
 
 
 
Jag och Charlie hoppade dock över The zipline. Så kul skulle vi inte ha!
 
 
 
Vi beundrade utsikten istället.
 
 
Yanoda rainforest hette stället. Överallt stod människor och vinkade ett v-tecken och ropade:
-Yanoda!!!!!
Det är en hälsningsfras som betyder ; Ett, två, tre, där ett symboliserar allt levande, två ying och yang, samt tre, den perfekta balansen mellan ying och yang,
 
 
Vi sex västerlänningar i gruppen fick en egen guide, som hette Michelle. Hon presenterade sig med att säga att; "Jag är er engelsktalande guide, men jag kan ingen engelska" Vi fick med oss en av kineserna i gruppen som också var hyfsat engelsktalande. Michelle ville att han skulle påtala hennes vita hud för mig, när jag sa att "Ja du har mycket vit hud" , blev hon så strålande glad "tack tack tack"och gick sedan tätt vid min sida hela turen. Tänk vad idealen kan vara olika på jorden!
 
 
Det är trevligt att äta vid runda bord.
 
 
 
 
Några kineser hade med sig fru och söta barn.
 
 
En kväll fyllde Johannes år och då skulle det såklart skålas i risbrännvin, baitio. De som skålar håller sitt glas långt under Johanbes glas, för att visa sin vördnad.
 
 
Nu börjar nedräkningen, nästa fredag den 5/12 är jag i Övik igen. Gissa vad jag gör i dag?
 
 
Jajamen! Har turen att få vara med den sötaste lilla 7-månaderskillen Jackson. Nu tror jag att han äntligen håller på att vakna så nu har jag viktigare saker för mig. Bye bye!

Kommentarer
Postat av: Helena

Vad många roliga inlägg denna gång Mrs Lundmark 😀 Den där dagen på stranden i din ensamhet var väl nåt för dig! Jag hade nog hängt med på bildäcken 😉 Nä... Usch - farligt, lika otäckt som linbanan! Här är minusgrader nu kl 06.30 på morgonen. Hoppas på snö snart. Kram

Svar: Du känner mig du! Kram
hongkongfrun.blogg.se

2014-11-27 @ 06:26:29
Postat av: Ann-Charlotte Sjöström

Vad roligt att läsa om ert liv i Hong Kong! Verkar fantastiskt med alla vandringsleder, storstadslivet med alla spännande restauranger och få en inblick av ert vardagsliv. Lev och må! Kram kram

Svar: Det samma Ann-Charlotte. Bloggen är ett bra sätt för nära och kära att ta del av vårt liv här. Har förstått att ert äventyr i KL är snart till ända. Dags för nya utmaningar - Lycka till !
hongkongfrun.blogg.se

2015-02-09 @ 23:31:58
URL: http://malaysiafrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0