Alltid någonting nytt

Nu har vi varit här I snart två och ett halv år och hela tiden upplever vi nytt här I HK. Den här veckan har det varit ny demonstration, nya hike, ny träningsform mm mm
 
Under februari, med start den 19/2, kommer det Kinesiska nyåret att firas och det börjar märkas. Det är redan  ännu mer människor här I HK .
 
 Kön till den populära kakförsäljningen nära oss är nu dubbelt så lång, trots att de säljer fejkkakor en gata bort :-) Nu har de till och med kallat in ordningsvakt ser jag.
 
 

Allt kläs in I de lyckobringande färgerna rött och orange. Dessutom eldas det väldigt mycket rökelser och affärerna gör extra fint I sina små "altare" framför ingångarna med apelsiner och blommor bland annat.
 
 

Vi har gratis yoga tre gånger i veckan I vårt hus och nu har jag äntligen börjat gå där.  Var första gången I söndags och även I kväll. Varför har jag inte gjort det här tidigare??? Åh så bra jag känner att det är för mig. Behöver mjuka upp min kropp och njuter av andningsövningar och tänjningar. I söndags förmiddag fick jag så mycket energi efter passet så jag bara hoppade omkring. Charlie tyckte jag var jättejobbig :-) Var nästan orolig att jag skulle bli lika dan ikväll då det slutade halv nio på kvällen, men nu körde läraren, som förövrigt är jättebra och går runt och rättar till oss så det känns ännu mer, ett mer avslappningspass.
 
 
 

I söndags, första februari,  deltog ca 13000 i en stilla demonstration för demokratin och "one person -one vote" i valet 2017. Det var första demonstrationen i Umbrella Revolutionen sedan den 74 långa protestaktionen avslutades i december. Så imponerad över lugnet, men ändå ligger det en sådan kraft i deras agerande -utan våld.

 
Veckans hike gick på ön Lantau - Lo Fu Tau Country trail. Vi träffades 09.10 för att ta färjan över till Mui Wo. Den räknas som rätt krävande och inleds med en rejäl stigning upp till 465 m ö h. Det var en härlig utsikt och en annan natur än vad jag sett tidigare. Vi fick sällskap av en oxe från början, men han hade den stóra vänligheten att vika av in I skogen efter bron, när vi fortsatte rakt fram.
 

Det var en blandning av frodigt och grönt i början för att övergå till kargt och stenigt på toppen.
 
 
 
 
Vi fick en rätt  lång, brant och trixig nedfärd, men det gick bra.
 
 
 
Vi avslutade I Discover Bay med en god och välförtjänt lunch innan vi tog färjan härifrån tillbaka till Central klockan 14.10.
Solen lyste och det var klar fin luft på Lantau den här dagen. Var inte beredd på att solen skulle ta så det blev en lite fläckvis bränna.
 
En sak jag noterat och undrar över här är varför hongkongkinserna har så stora skor?? De har ofta flera nummer för stora dojor, både män och kvinnor, som de liksom får hasa sig fram med, för att de ska sitta på antar jag. Men varför?? Tips mottages tacksamt.
 
 
I dag har jag fått låna en vagn av snälla Lisa. I morgon kommer Johan, Roya, Roxanna och Hilda. Det ska bli så roligt, men en utmaning att vara I den backiga storstaden HK med en tre-åring.
 
 
Nu ska vi sova så det blir snabbt morgon och vi får hämta dem vid flyget <3 <3 <3
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0