Cheung Chau

Swisch så har den här veckan gått till historien! I tisdags var jag på utflykt med Sweorna till en ö som heter Cheung Chau. Det är en mysig, bilfri ö med fina stränder, som vi besökte när vi var här hela familjen och rekade förra påsken. Då var det fint väder - nu hällde regnet ner. Den här ön är känd för sin "Bun-festival". Det är en årlig festival där de firar Pak Tai. Det är havets gud och för länge sedan byggdes ett tempel på ön - Pak Tai templet -  till gudens ära för att hon skulle hjälpa dem att bli av med pesten. Det lyckades och efter det har man alltid firat händelsen några dagar i april eller maj (beroende på när det kinesiska nyåret infaller) Under firandet går man i procession och spelar högt på trummor och gong-gongar för att skrämma iväg de onda andarna. Det är också mycket böner och föreställningar, bl.a en stor opera. De klär små barn fint i traditionella dräkter och sedan bärs de högt upp ståendes på långa pålar.

Namnet Bunfestival kommer från de välsignade bullarna som placeras i stora torn på ön. Förr fick alla barn klättra upp i ställningarna, men efter en olycka 1978 då ställningarna rasade och över 100 människor skadades får nu bara vissa klättra upp och de måste ha säkerhetslinor på. Sedan delas bullarna ut.

Tre dagar innan firandet är alla på ön vegetariska. De äter inget kött och det finns inget kött att köpa varken i affärer eller på restauranger, inte ens på McDonalds.

Nu var inte vi där för festivalen, för den infaller inte förrän i mitten på maj i år. Vi hälsade på en Swea, Mia, som
bor på ön och är gift med en kinesisk man. Hans släkt, Wong, ägde nästa hela ön och dessutom mycket mark
i Hong Kong. Deras släkt har byggt upp ett Ancestor House (förfäders hus) där de har släktträd och kort samt byggt upp altare för att hedra sina släktingar. Det fanns ett stort bord i rummet också där de samlades för att äta vid högtider. I bokhyllan stod historieböcker där deras 400-åriga historia fanns nedtecknat med kinesiska tecken i fin kalligrafi. Väldigt kul var det att två av hans släktingar kom ner och berättade en massa. De värnar verkligen om familjen här.
Mia visar och berättar......

...för det här glada gänget.

Sedan kom Mias mans släktingar och berättade.

Lisbeth matchade ena brodern fint i svenska färger.

Vi åt på en traditionell dumplingrestaurang. Det är så praktiskt med snurrtoppen och de runda borden. Så skulle man vilja ha hemma, men det tar mycket plats.

Efter maten gick vi hem till Mia och drack kaffe med god mandelkaka till dopp. Hennes utsikt är lite annan än min.

Ett besök i templet hann vi också med. Där förbereddes det redan nu inför Bunfestivalen.

Här bygger de upp ett "partytält" av bambupinnar och plåt :-)

Så var det dags att avsluta ett intressant besök och ta färjan tillbaka till Hong Kong island.

Veckan i övrig har flytit med i regnet. I går, torsdag, jobbade jag på Svenska skolan för första gången. Har hållit mig ifrån länge, men nu kunde jag inte säga nej längre. De behöver folk resten av terminen och jag ska jobba på torsdagarna. Kul att få en inblick i den verksamheten och det var så fina ungar. Vi ska jobba med Vikingatiden.

Tittade just ut genom vårt fönster och ler åt bilderna som spelas upp där ute.  Utsikten förändras hela tiden. Den här bilden tycker jag fångar konstrasterna i HK med det gamla skeppet och helikopterna på samma bild.

Nu har jag städat klart inför helgen....

...och tänker gå ner till gymmet en stund. Tittade också just på yr.no och fick detta glädjande besked. Ska det verkligen bli ett uppehåll i regnandet från i morgon? Det har regnat i en månad så det vore väl på tiden med lite solsken. Tycker ni inte det?

Julia är i Teneriffa i veckan och jag hoppas de får sol, värme och skoj. I veckan har vi också bokat biljetter så hon och Sandra kommer hit den 2/6. Sedan åker vi hem på sommarlov den 11/6. Alva kommer att åka tidigare för att hinna till festligheter i Ö-vik och Göteborg, så systrarna får ses senare.

Jag tänker ta med mig Charlie på en tur till Stanley i helgen för att leta efter en tavla till lägenheten. Kanske kan det bli en hike i helgen med och ett poolbesök i solen (faktiskt har solen börjat skönjas bakom allt tunnare moln medan jag har skivit detta).
Trevlig helg och kram på er alla där ute i världen.