Vardagsbilder och Första advent

Så har det gått en vecka och nu går jag in på min sista för den här gången. På fredag landar jag på svensk mark igen. Längtar efter att få vara en "helfamilj" igen. I tisdags var jag barnvakt åt mys-Jackson. På vägen hem gick jag in i ett gammalt tempel i närheten, som finns bland höghusen.

I övrigt har veckan inneburit lite julklappsinköp. I torsdags åkte jag och Charlie upp till Kina/Shenzen. Vi skulle bla åka till det som kallas "konstnärsbyn", för att fixa en present. När vi kom till Shenzen med tåg tog vi taxi till stället. So far so god, men sedan hade vi så svårt att få kontakt med någon konstnär. Ingen pratade engelska och de visade inget intresse att prata med oss. Det sitter konstnärer i varje hörn och gränd.

Till slut var vi rätt less, men så stannade jag på måfå framför ett ställe med en engelsk lapp på väggen. Pratar du engelska? Ja lite, fick jag till svar. Vi stannar här och väntar, sa jag till Charlie. De hade nämligen en kund före oss. Den kinesiska kunden vände sig då mot oss sa, på svenska: "Kan jag hjälpa er? Jag bor i Stockholm" Tala om tur. Vi fick så värdefull hjälp. När vi sedan skulle tillbaka till tågstationen fick vi inte tag på någon taxi. Efter att ha stått jättelänge och försökt vinka in en taxi frågade plötsligt en ung kille på knagglig engelska var vi skulle. När vi berättade lämnade han sin busskö och sin kompis och sa att han skulle hjälpa oss. Vi skulle stå på ett annat ställe, dit de röda taxibilarna kom. Han följde oss till tre ställen innan det kom rätt bil. Då hade det gått en timme och han hade missat bussen flera gånger om. Vi sa att vi kunde vänta själva, men det kom inte kom fråga! Han vägrade också ta emot en slant som tack för hjälpen, när taxin äntligen kom. Slängde in sedeln genom bilfönstret tillbaka till oss och vinkade glatt farväl. Vilka fantastiska människor som kom till vår hjälp den kvällen.

I fredags tog jag, Ingela och Catharina ett motionspass upp till Peaken. Det var grått när vi gick, men det sprack upp under färden.

På väg tillbaka gick vi genom Botaniska trädgården och Hong Kong Park. Två fina gröna oaser i staden.

Lemur i bur....

Och en fri fjäril...

I parken ligger ett kontor där brudpar registrerar sig och det är många som fotar sig där.

Helgen har varit vår sista tillsammans på ett tag. Charlie åker till Wien imorgon och kommer inte hem förrän jag far. På fredagkväll hade vi bokat en indisk restaurang på ön och sedan skulle vi ta en helkväll bland musikbarerna där hade vi planerat. Efter middagen var vi så mätta så vi mådde dåligt. Frosseri -en dödssynd. Vi orkade inte stanna utan tog färjan tillbaka till vår sida. Väl framme kvicknade vi dock till och gick till jazzklubben Ned Kellys. Där var det festligt som vanligt och vi sjöng till "When the saints", "What à wonderful Day " mm

På lördag hade vi storslappen. Gick i morgonrock långt in på eftermiddagen och såg på Skavlan och På Spåret. Släntrade ut vid tre tiden för lite ärenden. Gick mest i små gränderna. Där ser det helt annat ut än efter de stora shoppingstråken. Häng med på promenaden!

Charlie skulle ha några kontakter. Det finns här, tillsammans med allt annat- julpynt, datormus, krokar, brevpapper mm mm.

Så möter vi en man som drar en symaskin....

....här kan man anmäla sig som adoptivförälder till en hund, eller två....

.......köpa rostad jättepotatis eller vaktelägg....

....och här kom en mamma och son dragandes på ett bord....

...och alla dessa neonskyltar. Hörde att HK är världens mest "ljusförorenade stad"!

Men arbetslösheten är låg. Det förstår man när man ser hur många män som behövdes för att byta en trasig terassplatta....

På vägen hem gick förbi den lååååååååånga kön där fastlandskineserna står för att köpa Jennys kakor för 120 HKD burken

Lite längre bort gör de reklam att de säljer samma kakor, men det är bara fejk. Här finns alltså inte bara fejkkopior av Rolex och Pradaväskor, utan även kakburkar görs kopior av och säljs för 100 HKD....

Promenaden avslutas vid vårt hus där de spelar den vanliga lördagsmusiken och bjuder på öl.

Sedan dags för lite handling i mataffären...

... Knäck, glögg, källsortering (äntligen har det kommit den möjligheten i vårt hus) och adventsstädning...

...innan det var dags att göra sig iordning för en mycket god och trevlig kväll på en italiensk restaurang, men då var kameran hemma!

I dag firade vi första advent och tände första ljuset till morgonfikat framför tv:n och "Så mycket bättre".

Jag trodde Charlie skulle åka idag. Vilken lycka att jag missförstått det och vi fick en extra dag tillsammans. Gjorde oss en motionstur upp till Peaken även idag. Vi tar tunnelbana från vår station

För att sedan komma till själva vandringen tar vi världens längsta överbyggda  rulltrappssystem. Det går genom Hong Kong öns restaurangstråk i Mid-level och SoHo.

Nu har vi kommit en bit...

Hela tiden passerar vi restauranger med mat från jordens alla kök. Här kommer en engelsk...

...och en grek...

...Thai...

...och här får några coola hundar hänga med husse på irländsk pub...

Efter en vandring stadigt uppåt har vi nått vårt mål.

Här kommer Charlie. Lite sur ser han ut. Var det för att jag kom upp först??:)

Men då har han krafter kvar för lite mer styrkeövningar.

Det har inte jag!

Vi går Old Peak Road ner till stan igen.

En fin tur i syrerik miljö.

Gjorde ett toabesök på färden. Det här är så typiskt för allmänna toaletter i HK - toapapper är utanför toaletterna. Nu har man lärt sig, men det tog ett tag, med mindre roliga konsekvenser till följd...!

Vi gick in på EAT och köpte med oss godsaker hem till middag.

Och for hem och tillagade god lammfärsburgare med tillbehör.

Så här fin gran står i vår foajé i huset.

Våra adventsljus i år består av det kinesiska tecknet för lycka. 4 x lycka! Önskar er alla massor av lycka och frid. Nu är det december och jag ser fram emot julfesten här i morgon och sedan packa för att komma hem till familj och vänner, vinter och snö.

Hainan

Förra veckan blev det två hiker. Den första på måndagen var Dragons Back med Catharina med en skön avslutning på stranden. Dagens djur - fet spindel i omklädningsrummet.

På tisdag vandrade vi i Sai Kung på en del av McLehose trail 4. Först bar det av uppåt, uppåt en knapp timme. Väl uppe njöt vi av fin utsikt denna dag.

På neråt mötte vi ett gäng av dagens djur. Många kossor och en kalv, som vi tror var ganska ny. Tufsig i pälsen stapplade den efter mor ko, som fortfarande var lite blodig där bak.

Gick förbi en begravningsplats. Det är ett problem  med begravningsplatser. Traditionellt vill man jordbegravas i kista, eftersom tron är att man fortsätter sitt liv i fysisk form. Dessutom ska platsen ha bra Fueng shui. Det innebär platsbrist på grund av den stora befolkningen.

Vi avslutade vandringen med lunch nere i Sai Kung, bland  lunchgäster av olika slag.

Ftån torsdag till måndag den här veckan har vi varit på ön Hainan i Kina. Det var här vi firade Charlies 60 årsdag när det begav sig. Nu följde jag Charlie på en konferens. Det innebar härliga dagar vid pool och strand för mig medan han jobbade. Sådana dagar är man rätt nöjd med sin sponsor........ (som de kallas när man söker visa-we need the name of your sponsor mrs Lundmark..)

Frågan var ju bara - Skulle jag tillbringa dagen här....

......här......

... eller kanske här?

"Jäkla lyxlirare" brukar Åsa säga - och jag säger inte emot. Som ni ser var det ingen trängsel precis utan jag kunde prova alla ställen. Gjorde långa promenader längst ödsliga stränder.

Fick bevittna ett, för mig nytt, fiskesätt. Två killar kom ner på stranden där jag gick med motorcykel. De tog två uppumpade bilinnerdäck och ett nät med sig för att bege sig ut i de höga vågorna. Såg lite väl våghalsigt ut.....

Havet bjöd på vackra bilder.

Jag fick även träffa Charlies trevliga kollegor vid goda middagar och vi gjorde en utflykt till en "regnskog". Kändes med som en urskog, som man på ett typiskt kinesiskt sätt gjort en nöjespark av.

Jag och Charlie hoppade dock över The zipline. Så kul skulle vi inte ha!

Vi beundrade utsikten istället.

Yanoda rainforest hette stället. Överallt stod människor och vinkade ett v-tecken och ropade:
-Yanoda!!!!!
Det är en hälsningsfras som betyder ; Ett, två, tre, där ett symboliserar allt levande, två ying och yang, samt tre, den perfekta balansen mellan ying och yang,

Vi sex västerlänningar i gruppen fick en egen guide, som hette Michelle. Hon presenterade sig med att säga att; "Jag är er engelsktalande guide, men jag kan ingen engelska" Vi fick med oss en av kineserna i gruppen som också var hyfsat engelsktalande. Michelle ville att han skulle påtala hennes vita hud för mig, när jag sa att "Ja du har mycket vit hud" , blev hon så strålande glad "tack tack tack"och gick sedan tätt vid min sida hela turen. Tänk vad idealen kan vara olika på jorden!

Det är trevligt att äta vid runda bord.

Några kineser hade med sig fru och söta barn.

En kväll fyllde Johannes år och då skulle det såklart skålas i risbrännvin, baitio. De som skålar håller sitt glas långt under Johanbes glas, för att visa sin vördnad.

Nu börjar nedräkningen, nästa fredag den 5/12 är jag i Övik igen. Gissa vad jag gör i dag?

Jajamen! Har turen att få vara med den sötaste lilla 7-månaderskillen Jackson. Nu tror jag att han äntligen håller på att vakna så nu har jag viktigare saker för mig. Bye bye!

Julmarknad och söndagsbrunch

Så har det varit helg. Charlie kom äntligen hem från London i lördags. Både en härlig och tråkig känsla att sakna varandra. I fredags julpyntade jag lite här hemma, för att hinna uppleva Hong Kong jul innan jag åker till Övik igen.

Sedan åkte jag till andra sidan för att hämta mitt nya bankomatkort. Passade på att göra lite julklappsinköp och dessutom besöka demonstranterna vid Causewaybay. Det här kan man säga är en "filial" till den större occupationen i Admiralty. även här sover de i tält, har ordnat med studieplatser och andra faciliteter.

Fick en liten symbol för att visa att jag stöder kampen för demokrati.

Igår var det dags för den årliga julmarknaden vid Danska Sjömanskyrkan. Det är en ovanlig tillställning om man jämför med de julmarknader jag besökt i Sverige. Här spelar det kända jazzbandet Ned Kellys Last Stand, medan besökarna sitter runt poolen och äter smörrebröd och dricker öl och snaps.

När de inte var hos oss förstås och köpte bullar, glögg och annat. Det var en väldans kommers och vi sålde slut på allt. Plötsligt stod Charlie där i kön. Han kom hem tidigare än beräknat så vi fick en middag och lördagsmys tillsammans.

vi avslutade kvällen på vårt vattenhål Biergarten. Plötsligt kom en häst fram som visade sig vara en isländsk kille som jobbade för Saudiearabian Airlines. Ett galet och kul möte.

Idag  var vi några som åt brunch på hotell W. Mycket gott och läcker miljö. Sedan åkte vi upp till HK:s högst belägna bar i ICC-huset. Den ligger på 118 våningen.

Vi tog en välbehövlig promenad hem för att förbränna både mat och bubbel. Jag har tidigare visat de svenska inslagen i staden. Var och varannan går nu omkring med en Kånken från Fjällräven. Idag gick vi förbi några finska representanter.

Nu blir det storslappen i soffan till en film. Vi behöver definitivt ingen middag idag efter haft en fyratimmars-lunch. Imorgon väntar fint väder och en tur till stranden.

Bullfest, bullfest hela da'n

I morgon, lördag, är det Danska Sjömanskyrkans julfest. Det är en trevlig årlig tillställning här i HK. Charlie har till och med försökt boka om sin hemresa från London för att kunna vara med. Han lyckades inte med det  och missar därmed det han brukar gilla där -  dricka snaps och äta smörrebröd samt spisa jazz.

Själv ska jag sälja bullar för att få in pengar till välgörenhet. Vi träffades tidigare i veckan och bakade bullarna en hel dag. Över fyra hundra bullar blev det under givande samtal som växlade mellan allt från hur människan inte ska bli bitter till svenska favoriträtter och några pauser för kaffe och pizza.

Först rullades stora Hobarten fram till vår hjälp....

..... men det slutade med att vi handknådade. Bra träning för armarna!

Det gick åt en del mjöl, som hade köpts direkt i "kvarnen".

Doften av nybakade kanelbullar får en att må rätt gott. Nu får vi hoppas att många vill köpa dem imorgon.

Bicycle Race

"Bicycle races are coming your way
So forget all your duties oh yeah!
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah
On your marks get set go
Bicycle race bicycle race bicycle race
Bicycle bicycle bicy
I want to ride my bicycle
Bicycle bicycle bicycle
Bicycle race"

Har alltid älskat att cykla, ganska fort. Och brukar sjunga på Queens Bicycle Race i nedförsbackarna. Har så fina minnen till den låten. Idag var det dags att hoppa upp på biken igen. SWEA ordnade en 26 km lång tur från Tai Po till Sai Kung tillsammans med en dansk guide Michael Hansen. Vi cyklade på varierade vägar, både stora och små, bland kossor och hundar på vägen.

Vi stannade ibland och fick lite historisk och lokal information.
" De där husen fanns inte när jag cyklade här första gången" berättar vår guide.

Vid ett stopp på stranden mötte vi en fiskare som just kom in med sin fångst och stolt visade upp den, samt hur man rensar en bläckfisk. Man lär sig något nytt varje dag!

Sedan hängde han fisknäten för tork på "gistvallen".

Vi var ett härligt gäng på elva glada svenskor.

Sedan bar det av off road. Jag tog det bokstavligen och hamnade i diket när jag försökte få upp min kamera ur ryggsäcken. Mycket klumpigt gjort, men det gick bra och jag föll visst mycket snyggt. Alltid en tröst!

Vi fortsatte vår färd mot Sai Kung genom små byar. Här hängde kristallkronan ute på gården.

Väl framme blev det lunch på en spansk restaurang.

En bra dag i en Hong Kong-frus liv!

Guilin och Yangshou

I fredags åkte jag tillsammans med nio SWEOR, en man och en bäbis till västra Kina. Vi landade först i Guilin. Då regnade det och var grått, grått, grått. Kändes lite trist eftersom man åker till Guilin och Yangshou för att se den vackra naturen. Här finns märkliga "sockertoppsberg" av kalksten, risfält och slingrande floder.
Som tur var var vädret med oss. Det regnade vid rätt tillfällen och när vi behövde det blev det uppehåll. Vi hade bokat en resa med guide och fick världens bästa Freddy med oss.

Programmet var väldigt varierat och vi fick uppleva massor. Här kommer en liten sammanfattning.

När vi landat tog vi buss direkt till en stor droppstensgrotta, Rörflöjtsgrottan, som sträcker sig 250 meter in i berget. Väggarna var belystsa i olika färger och det gav dramatiska effekter.

Dag 2 tog vi båt längst Li-floden - ”Floden är som ett grönt sidenband, och kullarna som turkosa hårnålar av jade.” Så vackert beskrevs landskapet kring floden av en berömd poet.Medan båten sakta gled fram, kopplade vi av och beundrade landskapet med sina vattenfall, bambulundar och sockertoppsberg.

Vi bjöds verkligen på färsk mat. Fisk och skaldjur levererades direkt från fiskarna på floden.

vi tycker att det är lite märkligt att dricka öl ur barnkalasmuggarna, men barnsliga motiv är vanligt bland vuxna i det här landet.

Färden fortsätter. Jag och fler med mig hade en föreställning att det skulle finnas ca tio sockertoppsberg i omgivningarna, men där trodde vi fel. De är oräkneliga. Otroligt annorlunda syn. Vackert!

Fina familjen!

Efter fyra timmar la vi till i Yangshuo, där vi installerade oss på vårt hotell. Där sprang många kostymklädda män med solglasögon omkring med hörsnäckor i öronen. Det visade sig att Jackie Chan bodde på vårt hotell. Han spelade in sin nya film här. Delar av hotellet, gymmet, poolen och den stora frukostserveringen var avstängda för oss andra gäster. Där fick endast en very, very VIP vistas fick vi höra.

Vi gick runt om bekantade oss med den lilla, men väldigt välbesökta turiststaden. Det finns många fruktodlingar i området och det såldes mango, pomelo, passionsfrukt mm i varje hörn.

Men nuförtiden finns också "Donken" i varje liten by i Kina.

På kvällen såg vi en storslagen ljud- och ljusshow utomhus som utspelade sig på floden med de mäktiga bergen som kuliss. Showen var skapad av Zhang Yimou. Det var han som regisserade invigningen vid OS i Bejing 2008.

Efter showen var vi några som gick en barrunda. Den blev mycket rolig och sen. Vi var ju på kulturresa så den lokala spriten Baijiu måste intagas. Ganbei!

Dock fast det ingen tid för sovmorgon nästa dag för programmet var späckat. Innan vi åkte hem i måndags hann vi:

Cykla i landsbygden (med dödsångest mitt i den galna stadstrafiken först)

Sedan gick vi till en matmarknad i staden flr att bekanta oss med ingredienserna innan matlagningskursen. Jag hoppas vi inte tillagade de katter, hundar, kaniner mm som fanns i burar där. Den delen av marknaden hoppade jag över. Det verkar lite tröttsamt att kränga chili och vitlök.

Sedan fick vi laga till tre olika kinesiska maträtter som sedan blev vår middag.

Mycket stolt över egentillverkade dumplings.

Vi avslutade vår resa med ett besök på en teodling.

Mycket nöjd nöjd medvår resa. Vi har haft så kul och upplevt massor. Förutom en härlig känsla, fina minnen, te och chili/vitlöksblandning har jag med mig en mössa från Tibet!

Vecka 45

Så har det gått en vecka igen. Tiden här går lika fort som när man är hemma i Övik. Den här veckan har alla affärer och stora affärsbyggnader tänt sina julbelysningar. Det gör att denna neonbelysta bling-bling-stad blingar ändå mer.

Harbour city

Jag gillar gillar årets pynt i vårt hus. Alltid lite galet och okonventionellt. Ta bara den upp och nervända granen bland en austronat
Jaha inte helt väntad blandning, men kul!

Och en helt psykodelisk "tomte".?!

Men i övrigt blingar det rätt bra hos oss med.

I övrigt började veckan bra med att jag fick rå om lilla J några timmar. Mys på hög nivå.

Han har ju så fint hår den pojken!

Hikade på tisdag. Gjorde en långis där vi avverkade tre sträckor på en gång. Nu har vi gjort del 1-6 av Hong Kong trails 5 mil. Nästa gång blir det sträcka 7 och 8 ,som avslutar delen.

På onsdag firade vi Lill-lördag. Det fick ersätta vårt fredagsmys, eftersom vi är borta då på olika håll i Kina.

Vi avslutade på vårt egna vattenhål Biergarten. Garten mådde bra!

I dag har jag fixat inför vår resa till Guilin imorgon. Vi är elva svenskar som åker till Zlina gör att besöka en plats som är utnämnd till världens mest fotogenika plats i världen.
Tyvärr blir det nog inte då här vackert......

.....för det verkar ska regna hela tiden. Men det blir nog kul ändå!

Lite gym har det blivit i veckan, enkelt när det ligger i samma hus vi bor i.

Tiden går fort när man kan lyssna på en bok samtidigt som man tränar. Började på Hans Rosenfeldt/Hjorthts  nya idag. Bra!

Alltid denna kamp att gå ner några kilo. Lyckas inte så bra då jag gillar god mat och dryck alldeles för mycket, men utan träning skulle det väl vara ännu mer Eva!

Idag har fönsterputsarna varit här. Inget jobb man skulle vilja ha faktiskt. Här hänger de i en vagn utan skyddsutrustning högt i det blå.

Ikväll har vi ätit med trevligt besök från Sverige. Alltid kul att få visa delar av vårt omtyckta HK.

Hög tid att sova. Vi hörs efter helgen. Kör försiktigt på vintervägarna hemma i Svedala. Kram och Godnatt!

Vandring, Stand Up och Pekinganka

Helgen har varit innehållsrik och mycket trevlig. Jag mådde inte så bra i slutet av veckan och stannade hemma på fredagkväll när Charlie hade middagsbesök från Sverige. Kändes bättre på lördag så vi vandrade i Sai Kung, som tidigare bestämt. Härlig blå himmel och sköna bad när vi kom fram till andra stranden. Där stannade vi också och åt.

Det var många kor ute på vandringsleden idag.

Dagens djur i övrigt var några spindlar...

.... många krabbor... (de är ju så snabba och hinner krypa ner i hålen hela tiden)....

.... och en och annan hund.

På den här stranden brukar man tälta. Det skulle jag verkligen vilja göra. Det skulle Charlie verkligen inte vilja göra, så jag får hitta mig en annan camparkompis!

Vi skulle bort på kvällen och hade inte riktigt tid att hika tillbaka. Därför tog vi en speed boat tillbaka istället. Det blev en härlig båttur.

En nöjd kille! Åka båt är alltid kul!

Det är en vacker skärgård som för tankarna både till Norge och Kroatien.

När vi kom hem igen blev det dusch och ombyte  för att sedan åka in till Central på Stand Up Comedy med Ingela och Martin.

Vi var nere i en källare i Soho. En liten scen och ett femtiotal stolar kanske. Väldigt intimt. Man fick köpa något på SevenEleven och ta med sig att dricka innan föreställningen. Vi satte oss på andra raden, men det kom ingen framför oss så The Swedes fick finna sig i att vara en del av showens skämt. Det var kanske åtta, nio olika personer som körde och det gjorde de bra. En kille var bara 15 år!

Söndag är vilodagen. Oj vad vi vilade. Såg på SVT.play och swefilmer. Klockan fem hade vi iallafall stigit upp och tog emot några kompisar på en stänkare innan vi gick och tryckte i oss två Pekingankor tillsammans. Bra avslut på en bra helg.