Guilin och Yangshou

I fredags åkte jag tillsammans med nio SWEOR, en man och en bäbis till västra Kina. Vi landade först i Guilin. Då regnade det och var grått, grått, grått. Kändes lite trist eftersom man åker till Guilin och Yangshou för att se den vackra naturen. Här finns märkliga "sockertoppsberg" av kalksten, risfält och slingrande floder.
Som tur var var vädret med oss. Det regnade vid rätt tillfällen och när vi behövde det blev det uppehåll. Vi hade bokat en resa med guide och fick världens bästa Freddy med oss.

Programmet var väldigt varierat och vi fick uppleva massor. Här kommer en liten sammanfattning.

När vi landat tog vi buss direkt till en stor droppstensgrotta, Rörflöjtsgrottan, som sträcker sig 250 meter in i berget. Väggarna var belystsa i olika färger och det gav dramatiska effekter.

Dag 2 tog vi båt längst Li-floden - ”Floden är som ett grönt sidenband, och kullarna som turkosa hårnålar av jade.” Så vackert beskrevs landskapet kring floden av en berömd poet.Medan båten sakta gled fram, kopplade vi av och beundrade landskapet med sina vattenfall, bambulundar och sockertoppsberg.

Vi bjöds verkligen på färsk mat. Fisk och skaldjur levererades direkt från fiskarna på floden.

vi tycker att det är lite märkligt att dricka öl ur barnkalasmuggarna, men barnsliga motiv är vanligt bland vuxna i det här landet.

Färden fortsätter. Jag och fler med mig hade en föreställning att det skulle finnas ca tio sockertoppsberg i omgivningarna, men där trodde vi fel. De är oräkneliga. Otroligt annorlunda syn. Vackert!

Fina familjen!

Efter fyra timmar la vi till i Yangshuo, där vi installerade oss på vårt hotell. Där sprang många kostymklädda män med solglasögon omkring med hörsnäckor i öronen. Det visade sig att Jackie Chan bodde på vårt hotell. Han spelade in sin nya film här. Delar av hotellet, gymmet, poolen och den stora frukostserveringen var avstängda för oss andra gäster. Där fick endast en very, very VIP vistas fick vi höra.

Vi gick runt om bekantade oss med den lilla, men väldigt välbesökta turiststaden. Det finns många fruktodlingar i området och det såldes mango, pomelo, passionsfrukt mm i varje hörn.

Men nuförtiden finns också "Donken" i varje liten by i Kina.

På kvällen såg vi en storslagen ljud- och ljusshow utomhus som utspelade sig på floden med de mäktiga bergen som kuliss. Showen var skapad av Zhang Yimou. Det var han som regisserade invigningen vid OS i Bejing 2008.

Efter showen var vi några som gick en barrunda. Den blev mycket rolig och sen. Vi var ju på kulturresa så den lokala spriten Baijiu måste intagas. Ganbei!

Dock fast det ingen tid för sovmorgon nästa dag för programmet var späckat. Innan vi åkte hem i måndags hann vi:

Cykla i landsbygden (med dödsångest mitt i den galna stadstrafiken först)

Sedan gick vi till en matmarknad i staden flr att bekanta oss med ingredienserna innan matlagningskursen. Jag hoppas vi inte tillagade de katter, hundar, kaniner mm som fanns i burar där. Den delen av marknaden hoppade jag över. Det verkar lite tröttsamt att kränga chili och vitlök.

Sedan fick vi laga till tre olika kinesiska maträtter som sedan blev vår middag.

Mycket stolt över egentillverkade dumplings.

Vi avslutade vår resa med ett besök på en teodling.

Mycket nöjd nöjd medvår resa. Vi har haft så kul och upplevt massor. Förutom en härlig känsla, fina minnen, te och chili/vitlöksblandning har jag med mig en mössa från Tibet!