Idag är det sooooool

En skön känsla att dra upp för fönstren och det är mer blått än grått!
Vi valde poolen idag. Jag brukar ta reda på tidningar andra slängt i soprummet, så det blev en del engelskt, amerikanskt och australiensiskt skvaller.

Vi gick till uteserveringarna i Knutford Terrace för middag.

Därefter gjorde vi ett besök på nattmarknaden för lite småinköp. Dessutom slank det ner en öl och lite kinesiskt småplock i magen!Här kommer en kavalkad av miljöbilder från vår promenad hem igen.

Diskhörnan!

Blev sugen på en mango/kokosnöt-juice.

Många spännande dofter och synintryck. Blir nyfiken över vad som finns i alla burkar.
Vi bor nära den kända huvudgatan Nathan Road.
Här ligger en stor moské .

Fjällräven Kånken är populär här med!
Hemma. Vakthunden!

Charlie och Alva köpte sig varsin Yoghurtglass från kiosken precis vid vår uppgång.

Så har en dag tagit slut och drar vi ner rullgardinen igen. Tack och godnatt!

Lördagsmys

Lördagsledigt! Skön dag. Charlie trodde det var söndag. Gör dagen ännu härligare då man vet att det är ännu en dag tillsammans. Vi tränade på gymmet och lyssnade samtidigt på våra olika "poddar". Jag har laddat ner Filosofiska rummet och Charlie lyssnar på lite mer moderna filosofer genom Filip och Fredrik. Det kuliga är att båda programmen ger oss bra diskussionsämnen under dagen. Sedan gick vi ner till poolen, men hann bara lägga oss ner i varsin solstol och ta fram bok respektive korsord så satte stormen med stort S igång. Charlies kläder flög ner i poolen. Då gav han upp. Jag valde att simma en kilometer. De stängde pga ovädret, men lät mig simma klart. Blev bra träning i motvinden varannan längd! Ensam med fyra badvakter som har full uppmärksamhet och gav mig tummen upp när jag var klar. Exklusivt! Exklusiv är också vår miljö i vårt hus. Mycket bling-bling är det!
Här är omklädningsrummet

....och hissen

Stormen gjorde att molnen blåste iväg och jag kunde njuta av bra utsikt i massage-fåtöljen.

edan bjöd Alva på Amerikanska pannkakor till lunch.Yummie yummie!

Vi vi skulle gå ut och äta med Michelle och Mata, men de hamnade på förlossningen istället. Oj oj! Så spännande! Tänk om man får bli farmor eller mormor någongång. Jag tycker det här är tillräckligt nervöst. Vi behöll bordet på Sumac, en libanesisk restaurang. Vi hade bord ute och hade en jättefin kväll tillsammans. Jag och Charlie, men Mats och Michelke fanns med i våra tankar. God mat i fin miljö. Hit kommer vi fler gånger. Bra val Michelle!

Efter lång middag med många goda mezzas gick vi ner till Lan Kwai Fong. Otroligt skön kväll.
Är mitt i Central med alla kända märken. Många finns i shoppinghuset Landmark. Tänk om det var Lundmark! Bara en vokal ifrån.....
Gick till terassbaren nummer ett - Sevva och njöt av utsikt och Espresso Martini

Sedan avslutades kvällen på vårt eget vattenhål Biergarten innan vi mötte upp Alva i lägenheten. Hon hade varit ute och lördagsmyst med Antonia. Hade lite soffmys med Alvas egengjord vattenmelonglass.

Gör nu natt med känslan av en stor tacksamhet. Miina tankar går till Michelle och Mats. När vi vaknar imorgon har nog en ny världsmedborgare gjort entré. Lycka!

Grå vardag

De senaste gångerna jag varit i HK har vi haft besök. Det är så fantastiskt roligt att visa våra vänner staden i vårt hjärta, men det blir mycket party party, intensiva dagar med fullt program. Den här gången är det annorlunda, men det finns en tjusning i den grå vardagen också. Grå är bokstavligen det rätta ordet! HK är grått och fuktigt nu, men varmt.

Väderprognosen verkar visa lite mer sol i helgen, men av erfarenhet tror jag inte att det blir så mycket sol. "Wheather the sky is blue or grey, there is something to love in every day"
Jag tycker det det finns en tjusning i den grå vardagen också. De här senaste dagarna har livet lunkat på i lite vardagssysslor som att städa garderober och lådor, hjälpt Alva med skolarbete, bakat och lagat mat. Det behövs lite vardag för att sedan kunna njuta av helg och ledighet tycker jag. En blandning är bra - yin och yang. I dag kom Charlie hem och nu har bi haft fredagsmys. Började med en liten rom-macka innan vi åkte ner till vårt lilla torg i huset och mjöt av några band som spelade under musikfesten som var där i kväll.

Sedan åkte vi över till andra sidan och åt middag på The Press Room. Alva åkte hem efter middagen men jag och mannen gick runt och kände på fredagspulsen. Det är den dag då alla restauranger och barer är knökfulla och stämningen på extra topp.

Nu har fredagen övergått till lördag och vi somnar snart. Ny dag - nya möjligheter. Kanske en liten hike!? Sov gott!

In i dimman!

Ja nu har vi haft några dimmiga och regniga dagar här. Annat än det påskväder som pågår hemma. Kul att det får vara fint när många är lediga och har möjlighet att ta vara på dagarna. Jag var förkyld när jag kom hit, men lyckokänslan av att vara här gav nog ett väldans endorfinpåslag, så jag kände inget de första dagarna. Sen kom verkligheten i kapp och måndagen blev en slappardag där jag förflyttade mig från att läsa i sängen till att se på SVT.play i soffan.

Alva var hos Antonia i Sai Kung hela dagen.

I tisdags åkte Charlie till Kina. Han kommer åter på fredag. Michelle kom över på vår sida och vi tog en promenad till ett shopping mall som heter Elements. Jag hade läst att det skulle finnas en ekologisk mataffär där - ThreeSixty. Vi hittade den. En stor affär, men inte var den så ekologisk precis. Stort utbud av varor och kanske lite mer organicmärkta, men mest inte. När jag frågade om något var "organic" svarade de "yes look" och pekade på märkningen av varans ursprungsland! "Origin USA".... Jo det kändes ju miljövänligt att köpa något som fraktats från andra sidan jordklotet!!!!!

Det blev lite smått och gott iallafall och jag handlade ingredienser till middag och goda, samt nyttiga chokladbollar. Recepten var från Michelle och det smakade mycket bra båda delarna.

På kvällen åkte jag och Alva på en tur över till Forever21. Oh My God så mycket folk. Vi är helt orutinerade! Först utflykt på en söndag, sedan ut i affärer vid 18.00 när alla just slutat jobbet!!Det fanns mycket fint i affären iallafall och alla tre barnen fick kläder. Jag hade kontakt med Julia i Piteå och Oskar i Ö-vik via Whatsapp och kunde på så sätt skicka bilder på kläder jag tyckte såg bra ut och få deras samtycke. Så bra med teknikens under. Här är en klänning jag köpte till Julia.

Idag, onsdag, skulle jag och Catharina göra en lång hike, men så regnade det! Så snopet. Hade packat allt igår kväll eftersom vi skulle träffas redan 08.00 vid färjorna. Det kändes surt att packa upp allt igen i morse. Har passat på att göra bort en del shopping idag istället. Åkte först ut till en Mässingfabrik. Ligger ca 30 minuter härifrån med tunnelbanan. Då kommer man ut till "landet" jämfört med storstan där vi bor. Här regnade det inte och luften kändes betydligt fräschare!

Efter en liten promenad kom jag till fabriken. Jag var den enda kunden och det var så lugnt och skönt att strosa runt och titta. Det finns riktigt fina grejer, men tunga!  När flyttlasset går hemåt ska jag passa på att köpa något av det jag har sett. Alldeles för tungt att ta hem i resväskan. Jag köpte lite beställningar och presenter. Damen i fabriken, som förövigt kände igen mig från mina tidigare två besök - de är fenomenala på att känna igen dig, visade hur hon gjorde för att få ljud i den tibetanska böneskålen och hur hon fick vattnet att "hoppa" i det fina fatet. Allt bygger på Tai Chi, som hon praktiserade varje dag. Jag filmade, men det går inte att lägga in i bloggen. Det blir i allafall bra att visa för Pernilla, som ska ha skålarna. Det blir till att öva mycket tror jag. Själv lyckades jag inte....

När jag kom hem var Airis hos oss. Vi har bekanta här vars maid behövde lite extra tid. Vi bestämde att hon hjälper oss i lägenheten några timmar varannan onsdag. Vilket lyx!!! Jag har inte träffat henne tidigare. En jättefin tjej från Filippinerna (liksom de flesta maider här). Åkte ut för lite ärenden igen och kom hem till en nystädad lägenhet, utan strykhög och med renbäddade sängar...

Efter att ha packat upp våra kassar från Uniqlo och Zara, gjorde jag och Alva lax med sötpotatis, sallad och vitlökssås. Mumsig middag framför en film. Tänkte prova det här specialerbjudanden från affären, men stod över den här gången...
Brain Tonic Soup -kan det vara det som det låter som? Soppa på hjärnsubstans???? Måste googla!
Hemma har Oskar krattat. Det låg otroligt mycket kvistar under våra pilträd. Det här ser ju fint ut!

Det har nog hänt mycket i naturen när vi kommer tillbaka igen. Det går ju fort den här tiden på året. Hoppas på lite bättre dagar vädermässigt här framöver i Honkis med. Det blir så dyrt annars.....!!!!!

Utflykt till Lantau

Idag gjorde vi en utflykt till den största ön som hör till HK - Lantau. Vi tog färjan över till pirerna i Central och klev på färjan till Mui Wo vid pir 6.

Vi kan ju lugnt säga att vi inte var ensamma. Hade glömt att man helst inte ska göra utflykter på söndagar.
Vi gick vänta ganska länge på bussen när vi kom fram till ön. Målet var en strand som heter Cheung Sha. Vissa i familjen tyckte det gick bra att vänta....
.... andra blev less. Jag nämner inga namn....

Till slut satt vi på bussen, men vi visste inte var vi skulle hoppa av. Till slut frågade C busschauffören. Då hade vi redan passerat hållplatsen! Det blev till att hoppa av och gå tillbaka. Ganska långt! En del tyckte det gick bra att gå...... andra blev less. Jag nämner inga namn!

Hela vägen fick man titta nedåt för att vara uppmärksam, för här går vilda kor. Stora koblaffor överallt.

Men tittade man upp fick man njuta vacker utsikt.

Så kom vi äntligen till slutet av stranden. Nu var vi hungriga. Matställena ligger i början på stranden, så vi fortsatte vår vandring. Skönt att svalka fötterna, tyckte nästan alla...

Så kom vi fram till mysiga restauranger med god mat. Nu hade vi det bra. Det tyckte alla!!!

Äntligen fick vi sträcka ut oss på stranden en stund. Skönt att sova lite på maten.

När det var dags för hemfärd åkte vi bussen till en stor outlet, som också är en tunnelbanestation Och åkte hem den vägen istället. Hisnande bussfärd uppför och nerför. Det blev ett besök på Ralph Lauren innan tunnelbanan.
Nu ligger jag i sängen och behandlar mina myggbett, som jag fick på en uteterass i Central i går kväll. Sväller upp och kliar nåt så förbenat. Köpte någon specialsalva i Thailand. Hjälper rätt bra, men luktar inte rosor precis, vilket jag får höra. Nu är det ingen som är nöjd.... Jag nämner inga namn....

Påsklördag

Nu har jag påskpyntat i lägenheten genom några fjädrar i riset och lite blomster i vaserna. Fort var det gjort! Fredagskvällen innebar middag på Knutford Terrace. Ett kul ställe med massor av restauranger. Provade ett nytt ställe och det var till belåtenhet. Därefter gick vi till ett av våra "gamla" ställen nämligen Ned Kellys Last Stand. En australiensisk jazzklubb som alltid har funnits typ. Vi satt på första parkett och det var riktigt bra stämning. Kvällen avslutades, som vanligt på hemmapuben Biergarten. Vi satt och diskuterade allt möjligt. Det känns skönt att trivas så bra i varandras sällskap och fortfarande ha givande nya samtal. Kvällen blev sen pga att Alva var ute med sina kompisar. Även om det känns väldigt tryggt här är det svårt att somna innan hon kommit hem. Fyra på morgonen var klockan när jag hörde hur hon och kompisen Antonia satte nyckeln i dörren. Sen somnade jag på studs. Vi vaknade ändå tidigt jag och Alva pga tudsomställningen. Efter frukost åkte jag och Charlie till blomstermarknaden. Resten av dagen tillbringades lugnt och stilla vid poolen. Inte ens någon längre simning blev det. I dag fylkde Michelle 30 år och vi var några som hade överraskningsmiddag för henne. Var på en relativt nyöppnad restaurang i Central som heter Fish and Meat. Kul inredning och god mat. Trevlig kväll med lite nya bekantskaper. Alltid kul.  Nu är klockan alldeles för mycket igen. Har pratat både med Julia och mamna. Charlie snarkar för fullt här bredvid, men mitt sömntåg verkar ha gott. Därför passar jag på att blogga och

stöta i honom mellan varven när sömnapnen gör för långa uppehåll. Nu kommer lite bilder och sen ska jag försöka somna. Imorgon har vi planer på en tur ut till Lamma

Island. Godnatt!

Påsk i Honkis

Jag och Alva har åkt till HK över påsklovet. Vi kom hit skärtorsdagens eftermiddag och Charlie mötte oss på flygplatsen. Härlig känsla!
Strax var Michelle här och hämtade rom och gräddfil, som jag tagit med från Svedala. Så roligt att ses igen och klappa på magen som innehåller en princip färdig liten Jackson. Om vi har tur kommer han under de två veckor vi är här. Besöket utmynnade i att vi träffade hennes man Mats nere i TST och åt middag tillsammans. Vi gick till ett ställe som Oskar och Charlie hittat. God och prisvärd Shabu Shabu. Det innebär att man plockar ihop det vill äta och kokar i buljong vid sitt bord.

Idag, långfredag, började vi med en hike till Clearwater Bay tillsammans med Catharina och Per. Avslutade med bad och sol på stranden någon timme. Är så tacksam att få träffa de fina vänner vi har lärt känna här. På väg hem stannade jag och Charlie hos "vårt" fotmassageställe. Efter en välbehövlig pedikyr och rätt hård massage, känns fötterna lena som två barnrumpor!

Nu har vi ätit några gravlaxmackor och chillar lite inför kvällens övningar. Den är fortfarande ett oskrivet blad. Annat är det för Alva. Hon träffar Antonia nu och sen ska de komma hit för att göra sig i ordning inför partynatt på "Lankan". Hon har längtat till HK!!!! Där ser man......