In i dimman!

 
Ja nu har vi haft några dimmiga och regniga dagar här. Annat än det påskväder som pågår hemma. Kul att det får vara fint när många är lediga och har möjlighet att ta vara på dagarna. Jag var förkyld när jag kom hit, men lyckokänslan av att vara här gav nog ett väldans endorfinpåslag, så jag kände inget de första dagarna. Sen kom verkligheten i kapp och måndagen blev en slappardag där jag förflyttade mig från att läsa i sängen till att se på SVT.play i soffan.
 
Alva var hos Antonia i Sai Kung hela dagen.
 
I tisdags åkte Charlie till Kina. Han kommer åter på fredag. Michelle kom över på vår sida och vi tog en promenad till ett shopping mall som heter Elements. Jag hade läst att det skulle finnas en ekologisk mataffär där - ThreeSixty. Vi hittade den. En stor affär, men inte var den så ekologisk precis. Stort utbud av varor och kanske lite mer organicmärkta, men mest inte. När jag frågade om något var "organic" svarade de "yes look" och pekade på märkningen av varans ursprungsland! "Origin USA".... Jo det kändes ju miljövänligt att köpa något som fraktats från andra sidan jordklotet!!!!!
 
 
Det blev lite smått och gott iallafall och jag handlade ingredienser till middag och goda, samt nyttiga chokladbollar. Recepten var från Michelle och det smakade mycket bra båda delarna.
 
På kvällen åkte jag och Alva på en tur över till Forever21. Oh My God så mycket folk. Vi är helt orutinerade! Först utflykt på en söndag, sedan ut i affärer vid 18.00 när alla just slutat jobbet!!Det fanns mycket fint i affären iallafall och alla tre barnen fick kläder. Jag hade kontakt med Julia i Piteå och Oskar i Ö-vik via Whatsapp och kunde på så sätt skicka bilder på kläder jag tyckte såg bra ut och få deras samtycke. Så bra med teknikens under. Här är en klänning jag köpte till Julia. 
 
Idag, onsdag, skulle jag och Catharina göra en lång hike, men så regnade det! Så snopet. Hade packat allt igår kväll eftersom vi skulle träffas redan 08.00 vid färjorna. Det kändes surt att packa upp allt igen i morse. Har passat på att göra bort en del shopping idag istället. Åkte först ut till en Mässingfabrik. Ligger ca 30 minuter härifrån med tunnelbanan. Då kommer man ut till "landet" jämfört med storstan där vi bor. Här regnade det inte och luften kändes betydligt fräschare!
 
Efter en liten promenad kom jag till fabriken. Jag var den enda kunden och det var så lugnt och skönt att strosa runt och titta. Det finns riktigt fina grejer, men tunga!  När flyttlasset går hemåt ska jag passa på att köpa något av det jag har sett. Alldeles för tungt att ta hem i resväskan. Jag köpte lite beställningar och presenter. Damen i fabriken, som förövigt kände igen mig från mina tidigare två besök - de är fenomenala på att känna igen dig, visade hur hon gjorde för att få ljud i den tibetanska böneskålen och hur hon fick vattnet att "hoppa" i det fina fatet. Allt bygger på Tai Chi, som hon praktiserade varje dag. Jag filmade, men det går inte att lägga in i bloggen. Det blir i allafall bra att visa för Pernilla, som ska ha skålarna. Det blir till att öva mycket tror jag. Själv lyckades jag inte....
 
När jag kom hem var Airis hos oss. Vi har bekanta här vars maid behövde lite extra tid. Vi bestämde att hon hjälper oss i lägenheten några timmar varannan onsdag. Vilket lyx!!! Jag har inte träffat henne tidigare. En jättefin tjej från Filippinerna (liksom de flesta maider här). Åkte ut för lite ärenden igen och kom hem till en nystädad lägenhet, utan strykhög och med renbäddade sängar...
 
Efter att ha packat upp våra kassar från Uniqlo och Zara, gjorde jag och Alva lax med sötpotatis, sallad och vitlökssås. Mumsig middag framför en film. Tänkte prova det här specialerbjudanden från affären, men stod över den här gången...
Brain Tonic Soup -kan det vara det som det låter som? Soppa på hjärnsubstans???? Måste googla!
Hemma har Oskar krattat. Det låg otroligt mycket kvistar under våra pilträd. Det här ser ju fint ut!
 
Det har nog hänt mycket i naturen när vi kommer tillbaka igen. Det går ju fort den här tiden på året. Hoppas på lite bättre dagar vädermässigt här framöver i Honkis med. Det blir så dyrt annars.....!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0