Näsmans på besök

Nu har vi kramat adjö till vänner på besök. Andreas och Susanne har hälsat på i sex dagar. Det har varit jätteroligt. Det är alltid så kul att få visa det liv som vi lever här i staden som verkligen är vårt andra hem. Vi har haft ett högt tempo, hunnit gjort mycket och verkligen haft kul! Här kommer en liten sammanfattning:

10 000 buddhor

Firat Charlies födelsedag.

Besökt terassbarer och blivit bjuden på en kanonmiddag av Andreas gamle kompis Kenneth, som är hotellchef på hotellkoncernen Mira här i HK,  med fru Penelope på Miras restaurang Cusine Cusine

Rockat loss till grymt kinesiskt hårdrocksband.

Vårt hus

Ätit och druckit gott, bl.a. Söndagsbrunch på Zuma.
Ljusshowen vid vattnet (tyvärr dålig sikt)
Gått och gått och gått.....

....bl.a. Dragons Back, men också upp till Peaken, runt alla stadsdelar, i stora shoppinghus både här och i Schenzen i Kina. Ett härligt minne att få dela med er fina Susanne och Andreas. Det är kul att ha kul!

Hong Kong-frun blir Thailands-frun

Efter att ha frusit en vecka i HK var det väldigt skönt att tidigt på torsdagsmorgonen börja resan till Thailand och Koh Samet tillsammans med Oskar. Vi åkte hemifrån 05.30 och var på ön 14.00. Allt flöt på rätt bra med först taxi (en fint skött gammal Volvo) 2,5 timmar från Bangkok till Ban Phe och sedan speedboat till Koh Samet i 20 minuter. De körde oss direkt till stranden där vi skulle bo -  Ao Pahi.

Så var vi framme på hotellet Samed Pvilion.

Började med lunch och sedan gick vi till stranden och kollade runt.

Det ser ju jättefint ut på mina bilder, men det var faktiskt väldigt skräpigt och turistiskt. Jag var på en annan ö för snart 30 år sedan och det märks att det har gått för fort när Thailand har blivit ett populärt turistmål för hela världen. Strukturer för avlopp och sopor har inte hunnits med. Inte ens det enkla med att ha många soptunnor fanns, så glasspapper och flaskor och annat småskräp låg överallt.

Det var många hundar som sprang lösa här. De såg ut att må bra och hörde till en egen flock. Den hund som försökte ta sig över någon annans revir fick veta att den levde!

På fredagen gjorde vi en båttur hela dagen. Det var en stor katamaran som körde runt ön. Vi stannade och badade, snorklade, fiskade och åt. En härlig dag och trots att det inte var helsol tog solen bra. Vissa brände sig mer än andra........
Vi åkte taxi (som är på flaket på gröna Toyota-pick ups sk songthews) till hamnen Na Dan.

Sen tog den trevlige båtägaren emot oss på sin båt Sothorn Princess.

Tog en skön massage på stranden när vi kom hem. På kvällen var det jättemycket människor på stränderna. Förutom att det var fullmåne och därför Fullmoon party, var det ju också Alla Hjärtans Dag. Det var en blanding av partysugna unga thailändare från fastlandet med många kärlekspar, som släppte upp UFO-ballonger för att manifestera sin kärlek.

Och vi satt på stranden och åt och hade det mysigt.

Skrattade åt allt man inte fick göra på de allmänna toaletterna.

Sedan skrattade vi inte så mycket mer på toaletter.
Tillbringade större delen av natten till lördag på vår toalett.

Sov faktiskt där ett tag på golvet. Sedan på morgonen var det Oskars tur. VI måste ätit något dåligt och det satt i mest hela lördagen. På eftermiddagen gick vi en tur tvärs över ön till en strand, som skulle vara så fin. Vi var inte så imponerade utan låg där en stund tills det började regna. Resten av dagen var vi mest inne och läste och såg filmer.
På söndag gick jag upp och tog frukost och en massage på stranden. Oskar kom lite senare och låg i solstolen en stund. Det var ingen sol, men varmt och skönt.
Klockan 13.00 skulle vi blir hämtade av vår speedboat för att sedan träffa samma taxichaufför som vi bokat in för hemfärd. Det gick stora vågor och efter att båten inte kommit och ett antal förvirrade samtal med uthyrarna av båtarna , kom vi till Bangkok och vidare hem till HK. Vi var hemma i lägenheten strax före 01.00 efter en spännande taxifärd hem. Den kändes mest riskabel av alla resor vi gjort de här dagarna. Taxichauffören körde som en tog och sms:ade samtidigt. Till slut kom en polisbil och la sig bredvid oss. De blinkade hela tiden som att den skulle lägga sig i vår fil men bytte aldrig. Vår taxikille bara blåste förbi och då satte de på blåljusen och följde efter oss. Äntligen saktade han ner och polisen gjorde inte mer än markera på det här viset.

Vi har haft det bra på så sätt att vi inte har frusit några dagar, det var härligt att bada och snorkla och massagen var toppen, men i övrigt känner vi oss besviken på Koh Samet. Man blir beklämd över hur människan kan förstöra så vacker natur. Det var tråkigt att se. Nu hoppas vi bara att vi ska bli bra i våra magar igen!

Kallt kallt kallt

🎶Åh jag fryser det är så kallt - kom lite närmare 🎶
Jag har ingen att krypa nära nu när Charlie har åkt till Japan. Sonen är inte så sugen på att sitta och kramas. Det är ju inga isolerade hus och vi har inga element så kylan tränger in. Lösningen blev gymmet. Där nere var det 25 grader och jag sprang mig svettig. Förenade nytta med nöje!
Man blir lite handlingsförlamad när det är så kallt. Har gjort några ärenden och ätit lunch på en kinesrestaurang nära. Där brukar kineserna stå o köa. Det är ett enkelt ställe, så när det är så populärt har vi tänkt att det nog är bra. Idag var det ingen kö utanför så vi passade på. Och ja, det var gott.

Sitter nu i massagefåtöljen  med filten på och väntar på att Oskar ska träna klart på gymmet. Han behöver inte ha bråttom för här har jag det bra. Tittar på alla husfasader med sina utsmyckningar och filmer som projicieras på dem. Fortfarande är ju all jul och nyårspyntning kvar. På en husvägg simmar stora guldfiskar! Ser ni väggen till vänster där HM har sin reklam? HM hamnade i en hyrestvist i fjol när de skulle förhandla hyran i sin största butik här, som dessutom sålde bäst i världen. De betalade 5 miljoner i hyra/månad, men nu ville hyresvärden dubbla till 10 miljoner/månad!!! Nej tack sa HM, ja tack sa konkurrenten Zarah, som snart flyttar in. Nu har inte HM någon Flagship-butik i HK. De har hittat en lokal nu i andra delen av stan. Den kommer att kosta dem 11 miljoner/ månad!!! Den  affären öppnas inte förrän 2015. Jag tycker de borde ångra sig. Nu har de köpt reklamplats på en hel husfasad nere i hamnen. Där står HK ❤HK. Sen visas det reklamfilm hela kvällarna. Det är väl för att hålla uppe intresset tills de öppnar butiken.

Väskan står packad för minisemestern som börjar i morgon. Vi åker till flygplatsen halv sex imorgonbitti, så det blir tidig kväll.

I❤HK

Så är jag här igen. Tänk att ett ställe kan kännas så hemma, fast jag inte är här så ofta nu. Går runt och myser i kända kvarter. Myser och fryser! Det var 7 grader i morse. Det är kallt för Hong Kong, även om det är vinter också här. Hong Kong-borna pälsar på sig.

Här firas fortfarande det kinesiska nyåret. Vi har gått in i Hästens år, trähästens noga räknat.

Jag kom i fredags och hann bara hit så började jag fundera på att ta mig härifrån :-) Charlie ska till Japan imorgon och blir borta några dagar. Då passar jag och Oskar på att ta en weekend i Thailand. Avståndsmässigt blir det som en trip från Övik till Köpenhamn ungefär. Vi ska vara på ön Koh Samet. Känns skönt att få lite värme och sol. Så bra jag har det! Det är härligt att ha Oskar här med. Lyxigt! Vi äter gott. I går lagade jag middag hemma. Det blev kinesiskt med wokade skärbönor och färs, bräserad kyckling i soja och ingefära med pak Choi och ris plus räkor i vitlök. Ganska bea, men lite för salt blev det.

Igår hälsade jag på Michelle. Hon är gravid i 30:e veckan nu. Så kul att ses. Surrade på så jag nästan missade min klipptid! Men jag kom dit till slut, ganska svettig efter en springtur sista biten. De tyckte att det var konstigt att jag svettades när alla andra satt och frös. Skönt sett bli ompysslad. I klipptiden ingår det en halvtimmes huvud och nackmassage vid shamponeringen. Mmmmm somnade nästan.
Det blev en fin färg där grått och slitet försvann.
Nu måste jag komma I säng. Klockan är 01.00. Har varit på Sweas årsmöte + middag. Ett perfekt tillfälle att få träffa många gamla, men även nya vänner och bekantskaper på samma gång. När jag kom hem facetimade jag med Alva och Julia. Det är ju svårt med kontakten pga av tidsskillnaden. Men nu ska jag sova. Godnatt!