Hong Kong - marknader

Det finns väldigt många marknader i HK - Ladies market, Night market, Bird market, Flower market, Jade market osv osv. Idag åkte jag längre med tunnelbanan än jag någonsin gjort på vår röda linje och botaniserade bland marknaderna i Sham Shui Po. Det var en hel stadsdel med bara marknad av blandad sort. Här fanns allt - både mat, kläder, elektronik, fiskeredskap, verktyg mm.

Här kunde man köpa nudlar av olika sorter på lösvikt.

Och så alla torkade fiskar, kött och grönsaker förstås. Det luktar speciellt när man går förbi de här ställena :-)

Det råder ett annat lugn så här utanför city, även om det är mycket folk. Jag såg inte en enda västerlänning, förutom jag! En del tittade lite frågande, som om de undrande vad jag gjorde där. Även hunden tittade lite frågande och lojt på mig.

Sedan åkte jag till Blom-marknaden på Prince Edward.

Köpte en krukväxt för 14 kronor.......

...och en stor blombukett för 60 kronor. Kul att handla billigt!

Resten av dagen har gått åt att vänta och vänta och vänta på Alva och Adam. De blir bara mer och mer försenade. Kanske har de i alla fall blivit uppgraderade till Business Class. Lång resa, men NU säger Charlie att de har landat 23.48. Det blev 8 och en halv timme senare än beräknat. Ja ja huvudsaken de är här nu. Men vi får väl vänta en timme till innan de kommer till oss i lägenheten. Den som väntar på något gott....... väntar alltid för länge!

Söndag i Honkis

Ännu en solig och fin dag. Intog dagens bästa måltid  - frukosten framför svtplay. Ser mycket mer tv här i HK eftersom den finns i vårt enda gemensamma rum här.

Sedan simmade jag en kilometer i poolen och låg och läste en stund. Efter en dusch tog jag en promenad ner till strandpromenaden där jag träffade vännerna Eva och Catharina för en fika. De är också i Sverige i år, men vi har timat in våra besök här så vi kan träffas lite. Jättekul att ses igen. Känns som vi alla bor här och att så ska det vara, men Catharina åker hem imorgon.......

När Helena och Micke var här fick vi en kokbok med asiatisk mat och ett fin förkläde. Har invigt bägge ikväll. Det blev gröna bönor med köttfärs-topping och kyckling med cashewnötter och broccoli. Mums! Blev jättegott.

Alva ringde och berättade att deras plan blivit inställt :-(( De kommer 9 timmar senare och måste sova i Helsingfors en natt. Åhh vad det kändes onödigt. Tur de är två. Gick ut och tog ett glas vin på stamstället. Per och Catharina kom förbi så vi fick träffas en gång till innan hon åker hem. Nu är det natti-natti i Hong Kong. Ha en fortsatt bra dag i Sverige. Har Skypat med släkt och vänner idag och det verkar vara en härlig höstdag i Umeå och Övik. Kram till er alla!

Lamma Island

Lång skön lördag-morgon. Vi åt frukost framför Skavlan och blev rörda av den modiga, kloka Malala från Pakistan. Så småningom tog vi fram hikingboken med Leisure Hiking (blev som sagt ganska sent igår).

Valet föll på Lamma Island. Dit åker man färja till en del av ön, för att sedan gå över till andra sidan och åka färja tillbaka. Tar ca en halvtimme med båten.
Det finns inga bilar på ön, men desto fler cyklar

En lugn natur-ö med lite "hippie-känsla". Här odlas mycket organiskt och det finns många som säljer sina produkter efter vägen. Vi startade med en lunch vid strandkanten.
Efter maten satt vi och vilade och tittade lite slött på hur sandkrabborna grävde sina hål. Så avslappnade.

Hundägare med sina hundar gjorde oss sällskap. Kolla in "hund-vagnarna" de har för att skjutsa sina små hundar i. Mycket märkligt.

Restaurangkatten chillade också!
Sedan gick vi genom byn. Så här kan man också bo i Hong Kong......
Många små affärer och stånd där människor ofta säljer egenodlade produkter. Den här mannen sålde sockervadd som var rena konsten.

Sedan kom vi ut till mer naturstigar. Vandrade mellan bananträden.........

........träffade på en man som sålde honungsvatten med citron i efter vägen där han bodde och hade sina bikupor.......
Vi vandrade uppför och nerför.................................
...Så kom vi till en strand.....
Där fanns lite restauranger. Synd vi redan ätit när det tydligen fanns en sådan berömd duvrestaurang här, eller......

Kom till en örtaträdgård och köpte lite ekologiskt odlat te och stevia.
Men allt är inte så fint här. Tyvärr finns ett jättestort kolkraftverk på ön. Förstör verkligen idyllen!
Fortsatte vandringen mot andra sidan ön.
Kom till ett tempel...

.... och grottor från andra världskriget där japanska kamikaze-båtförare låg och väntade på attacker för att offra sina liv...

... så fick vi syn på byn på andra sidan......
Tog färjan hem. Verkligen en avslappnade dag. Nöjd med mina inköp av organiskt framställt läppbalsam, organsikt blomte, stevia och myggspray!

Lite middag på Sushi One

Gofika
 En skön lördag. Hemma i Övik har Alva och Adam idag påbörjat sin resa hit. På måndag kommer de. Vi längtar så. Alvas rum står och väntar. Välkomna!

Sleeping Buddha

Efter vännerna åkt hem och Charlie jobbar kändes det lite tomt. Tur då att SWEA finns och erbjuder aktiviteter. I fredags var jag på bronsfabriken. Hem kom hem med en sovande Buddha som fått plats i fönstret i vårt sovrum.

Tunnelbanetåget var ovanligt tomt ut till fabriken. Tågen här är ett enda sammanhängande tåg som kan vara flera hundra meter. Ser rätt mäktigt ut när man kollar och det bara fortsätter och fortsätter.

I går kväll (fredag) åkte vi över till ön och åt middag på en trevlig grekisk restaurang, som heter Santorini.
Vi skulle göra en tidig kväll. Gick bara en liten promenad efter Staunton Street, som ligger nedanför restaurangen, för där har vi inte gått förut. Efter ett tag hör vi ett tjutande. Där står Charlies arbetskompisar med vänner på en bar. Det blev inte en tidig kväll............

Sundsvallsborna på besök

Hurra vad glad vi är för att goda vännerna Micke och Helena ville komma och dela lite Hong Kong-feeling med oss. Startade besöket med dim-sum till middag och sedan spisade vi jazz och sjöng med på Ned Kellys.

Nästa dag startade vi med en hike på Dragon´s back. Klarade tidsomställningen galant. Charlie jobbade för det var fredag. Perfekt hikingväder.

Väl framme blev det lunch och en stund på stranden och ett dopp i Kinesiska havet.

På fredagkväll åkte vi över till ön och roade oss på alla musikbarer.

Blev ett besök på Sevvas terrass med.

Vi låg verkligen inte på latsidan. Utnyttjade dag som natt till fullo. Varje dag hade vi "Dagens motion" för att kunna motivera "Kvällens mat och dryck" senare. På lördagen tog vi en tur upp till Peaken - till fots!! Bra jobbat. Sedan blev det bergbanan ner. Huuu den gillar inte jag. Så brant! Blundar och sitter med knäppta händer hela tiden.
Vi leker ju "Stjärnorna på slottet" med Helena och Micke. Söndagen var Charlies dag. Vi steg upp tidigt och efter frukost blev det ett pass i gymmet. Sedan poolhäng tills det var dags att fixa till sig. Programvärden instruerade oss att klockan halv 2 skulle vi stå färdiga i vår foajé. Där stod vi förväntansfulla och det skulle snart visa sig att det blev en söndagsbrunch på Zuma. Japansk mat och "free-flow" champange. Vilket bra val! Där satt vi och åt, drack och hade trevligt till halv 5 på eftermiddagen.

Framme vid efterrätten.

Efter det åkte vi tillbaka till vår sida för en timmes fotmassage. Halvslumrande njöt vi, fast det gjorde skönt ont emellanåt. Därefter begav vi oss till helt andra miljöer. Det blev nightmarket i Jordan med prutshopping och nattamat på gatan på plastpallar. Härliga kontraster under dagen. Bra dag Charlie! Tack för den <3 <3 <3

Måndag stod 10 000 buddhors tempel på programmet.

Tisdagen var vikt åt shopping. Vi var överallt - Från lyxiga shoppingcenter i Central till porslingaffärerna på Shanghai Rd och marknader i Mong Kok.
Och vips hade det gått fem dagar och det var dags för våra vänner att åka hem. Vi är så glada att de har fått en inblick i vårt liv här och att de gillade Honkis. Vi älskar er!

Jag har fått en sponsor!

Sitter på Immigration för andra gången den här vistelsen. Ska förnya mitt visa, men fick veta första gången att jag måste ha med mig min sponsors pass!!?

Så här är jag nu igen med min sponsors pass. Känns helt ok att ha fått en sponsor. Tror jag måste ta en runda på stan och se om jag hittar något som kan bli sponsrat ;-)

Har gjort lite hemtrevligt vid platsen där vi har vår massagefåtölj.

En plats där jag förövrigt suttit och njutit av utsikten under massagen. Under tiden passade solen på att gå ner. Vilket skådespel - och jag har första parkett!
Sedan blev det bokläsning i skumbadet. Jorå så att,,,,,,,,,,,!

Drakbåt

Idag var det en dag jag längtat efter. SWEA hade drakbåtspaddling i Stanley med instruktör. Åkte till Catharina i Hung Hom och sedan tog vi bussen därifrån. Mycket köer i rusningstrafiken, så det tog oss över en timme att ta oss dit. Det var soligt och varmt på Stanley Beach, men mycket blåsigt.
Borta vid kajen ligger vår båt och väntar.

Så kul att få träffa så många Sweor, både gamla och nya ansikten. Vi fick en teknik- och säkerhetsgenomgång av vår instruktör på land och sedan utfördes lite uppvärmning innan vi klev in i vår båt.

Det var så kul. Kommandoorden var Focus - Ready - Go! Sedan fick man tänka mycket på tekniken och inte minst att hålla samma synkade tempo. O vilken fart vi fick upp när allt stämde!
Här står hela gänget. Vi var så bra!!!! (Och där står jag, den enda med flytvästen fortfarande på, som om jag inte kunde simma!!)

Efteråt smakade det gott med kaffe och välförtjänt morotskaka samt banankaka.

Kul förmiddag. Mindre kul eftermiddag och kväll då jag varit risig i magen. Har legat i soffat under filten och tittat på Skavlan, Moreus och Olof Röhlander, så det blev något bra av det ändå. Bara vilat mig i form inför finfrämmandet vårt imorgon (förutom några besök på toaletten då). Det gäller att se något bra i allt som händer!!

Ännu en bra dag

Ännu en bra dag i Honkis. Min första hike på flera månader. Lagomt väder för hike, men jag svettas ändå bort flera liter :-). Kul att träffa några vänner här, inte minst Michelle.

Nu har vi kommit hem från en musikalföreställning - "Starlight Express" från UK gör världsturné. Simpel handling, men väldigt bra sångarprestationer och dessutom läcker 3D-teknik mellan varven.
"I see the light at the end of the tunnel"

Hong Kong-frun del III

Nu är jag här igen! Det är fyra månader sedan sist. Det blir ett kort avsnitt av Hong Kong-frun del III - Häng me´!

När jag kom hit mötte Charlie på flygplatsen, fast han sagt att han inte skulle ha tid. Han hade dessutom sett till att lägenheten var i toppskick och det stod fina blommor i stora vasen. Det bor en riktig romantiker i honom, även om han försöker hålla upp en annan image ibland :-)))

Vi gick till favvo-stället för dim-sum och andra kinesiska specialiteter- Din Tai Fung. Så gott! Sedan en liten runda till stammisställena. De är så gulliga mot mig. Både på hotellet och på våra nära restauranger säger de på sin kinesengelska "Åhhh Long time No see" Sedan avslutade vi kvällen på ett nyöppnat massageställe, som Charlie hittat. Härlig fotpedikyr och en timmes fotmassage. Skönt-ont var ordet! Ben, som min massör heter, kunde trycka på de rätta ställena under fötterna och på vaden. Tre dagar senare känns det fortfarande ömt på vissa punkter. Skål Hong Kong härligt att vara här igen! Ett andra hem på jorden.

På lördagen gjorde vi en tur till Sai Kung i det fina vädret. Jag gillar den gamla fiskebyn mer och mer. Har blivit ett ställe dit många barnfamiljer och hundägare flyttat pga av den fina naturen. Inte lika "glassigt" som många andra ställen vid havet dit västerlänningar flyttar, utan mer genuint. Många ekologiska odlare säljer sina varor här. Den här gången åkte vi ut till Sharp Island. En båttur, som tog ca 15 minuter. Härligt att vara på havet med ljumma vindar.

Ön är inte så stor och har, genom havets kraft fått en passage till än ännu mindre ö bredvid. Vid lågvatten kan man gå över till den lilla ön och ta en liten vandring till andra sidan. Precis lagom aktivitet för en jetlagad, ganska otränad person, som jag just nu.

Mannen i familjen är bättre tränad.....

Vattnet har också skapat roliga sk "Pineapple buns" av vissa stenar. Tydligen en företeelse som är speciell för denna ö.

Åkte tillbaka till fastlandet och åt lunch på en av restaurangerna vid strandpromenaden. Alliz skulle nog trivas här. Det finns så många hundar här och de körs omkring i speciella vagnar, som ser ut som barnvagnar, och får sitta med vid matborden med egna tallrikar!

Vi gick en promenad i gamla Sai Kung. Här torkar de både fisk och kläder på balkongen.

Mycket nöjd med dagen och med mina inköp av ekologisk hempressad rödbeta/äppel-juice, mango och ingefära.

På kvällen åkte vi över till ön för middag med några arbetskamrater till C från Göteborg. Vi åt gott och var runt på olika musikbarer. Mycket kul, men det blev sent.

Sömnskulden kändes på söndag. Gick till poolen och simmade en kilometer. Sedan gjorde vi en stadstur med göteborgarna, för att visa shoppingkvarteren. Fin solnedgång vid färjan på väg hem.

På kvällen gick visade vi Nightmarket och åt den goda maten i  den enkel miljön där. Kul med alla kontraster i denna stad. Det finns sådant utbud av aktiviteter och alltid något att göra. Idag, måndag, är Charlie ledig och vi tar det väldigt lugnt. Startade med skön sovmorgon och ett långt Facetimesamtal med Alva, som inte kunde sova stackarn. Nu ska vi gymma lite och sedan tar vi dagen som den kommer. Imorgon ska jag äntligen träffa några Sweor igen. Det blir en hike från Repulse Bay upp till Tai Tam Reservoir. På onsdag har jag anmält mig till ett pass med Drakbåt i Stanley och på torsdag kommer Helena och Micke från Sundsvall. Det ska bli så kul att få visa dem vårt Hong Kong. So long!