Lamma Island

Lång skön lördag-morgon. Vi åt frukost framför Skavlan och blev rörda av den modiga, kloka Malala från Pakistan. Så småningom tog vi fram hikingboken med Leisure Hiking (blev som sagt ganska sent igår).

Valet föll på Lamma Island. Dit åker man färja till en del av ön, för att sedan gå över till andra sidan och åka färja tillbaka. Tar ca en halvtimme med båten.
Det finns inga bilar på ön, men desto fler cyklar

En lugn natur-ö med lite "hippie-känsla". Här odlas mycket organiskt och det finns många som säljer sina produkter efter vägen. Vi startade med en lunch vid strandkanten.
Efter maten satt vi och vilade och tittade lite slött på hur sandkrabborna grävde sina hål. Så avslappnade.

Hundägare med sina hundar gjorde oss sällskap. Kolla in "hund-vagnarna" de har för att skjutsa sina små hundar i. Mycket märkligt.

Restaurangkatten chillade också!
Sedan gick vi genom byn. Så här kan man också bo i Hong Kong......
Många små affärer och stånd där människor ofta säljer egenodlade produkter. Den här mannen sålde sockervadd som var rena konsten.

Sedan kom vi ut till mer naturstigar. Vandrade mellan bananträden.........

........träffade på en man som sålde honungsvatten med citron i efter vägen där han bodde och hade sina bikupor.......
Vi vandrade uppför och nerför.................................
...Så kom vi till en strand.....
Där fanns lite restauranger. Synd vi redan ätit när det tydligen fanns en sådan berömd duvrestaurang här, eller......

Kom till en örtaträdgård och köpte lite ekologiskt odlat te och stevia.
Men allt är inte så fint här. Tyvärr finns ett jättestort kolkraftverk på ön. Förstör verkligen idyllen!
Fortsatte vandringen mot andra sidan ön.
Kom till ett tempel...

.... och grottor från andra världskriget där japanska kamikaze-båtförare låg och väntade på attacker för att offra sina liv...

... så fick vi syn på byn på andra sidan......
Tog färjan hem. Verkligen en avslappnade dag. Nöjd med mina inköp av organiskt framställt läppbalsam, organsikt blomte, stevia och myggspray!

Lite middag på Sushi One

Gofika
 En skön lördag. Hemma i Övik har Alva och Adam idag påbörjat sin resa hit. På måndag kommer de. Vi längtar så. Alvas rum står och väntar. Välkomna!