Att skiljas är att dö en smula.......

I dag åkte Oskar tillbaka till Australien och förhoppningsvis ses vi igen i Sverige i början av juni.
Det har varit så roligt att ha honom här och det känns tomt och ledsamt när han har åkt.
Så här känns det

Innan han åkte gjorde vi ett besök i Sverigaffären "Pear and Carrot". Vi köpte lite svenskt godis.

Jag älskar att blanda Salta katten Violtabletter. Barndomsminne!
Dessutom kom jag hem med Bregott och Finncrisp.

Nu ska här tröstätas!

Sista kvällen

Onsdagkväll åker vi över till Hong Kong-ön. Det är Oskars sista kväll i Hong Kong, för den här gången. Han och fadern har hittat några ställen med många olika ölsorter som vi provar. Äter på en amerikansk restaurang och avslutar kvällen på min favoritterass i fullmånens sken.

Stadsvandring i Central

I torsdag vandrade jag, tillsammans med ca 20 andra Sweor, runt i stadsdelen Central, på Hong Kong-ön. Vi tittade på gamla byggnader, studerade gamla fotografier och jämförde med hur det ser ut idag, åkte upp i höga hus och promenerade i gamla trånga gränder. Vandringen avslutades med en god lunch på restaurangen "The Monogamous Chinese", som plockade fram en blanding av sina rätter från Sichuan (starkt) och Peking. En mycket trevlig och lärorik dag med guiden Karin Gibson i spetsen.

När britterna kom till HK fick de ej bosätta sig på fastlandet utan ön blev deras plats när de kom 1841. Först kallade de ön Victoria. Ganska snart satte de igång med den "landfilling" som har skapat det Hong Kong som finns idag. Imponerande arbete. På den tiden gick vattenlinjen så mycket högre upp och idag är ön så landfylld så det tar inte mer än några minuter att åka färja över till fastlandet från hamnen, som idag bär det namnet som britterna först gav ön, Victoria Harbour. Det var intressant att höra Hong Kong-öns historia, bl a om den tävling som varit mellan de två största bankerna i Hong Kong, Bank of China och HSBC, när det gäller att ha den högsta byggnaden. Här har till och med en sådan viktig sak som Feng Shui får stryka på foten i kampen. Det hus som Bank of China har nu är så fel det bara kan bli enligt den gamla synen.

HSCB byggde sitt huvudkontor, som är till höger i bild 1985 (förövrigt byggt i moduler för att det skulle kunna plockas ner om det skulle gå åt pipsvängen när Kina övertog HK från britterna 1997) Det är helt rätt byggt enligt och har "good feng shui". HSBC har ett avtal med HK som innebär att inget hus får byggas mellan vattnet och banken för att behålla rätt strömmningar av den goda energin. Intill ser ni den gamla HSBC byggnaden är halva fastigheten har behållits. Sedan kommer Svarte Petter - Bank of China´s nya byggnad. Som hämd för att HSBC byggde högre än dem gjorde de ett väldigt spektaktulärt hus. Det har väldigt "bad feng shui". Trianglar är helt fel, alla kanter gör att drakarna flyger helt fel. Dessutom har de två onda långa spjut högst upp. Det här har blivit väldigt kostsamt för husen runt om kring. För att kompensera allt ont som Bank of China´s byggnad ställer till med har de måsta bygga om sina fasader och gjort mer runda former och hål där strömningarna får gå istället. Mohahaha säger Bank of China. Växer vissa aldrig i från sandlådan frågar jag mig????
På tal om banker är en annan liten kuriosa om HK att här är det tre banker som trycker pengarna. Det innebär att tex en hundradollar-sedel kan se ut på tre olika sätt. Lite förvirrande från början.....

Hong Kong island slutet av 1800-talet

Hundra år senare...

Vi gick till The Flagstaff House. Det är den äldsta kolonialbyggnaden som finns kvar. Byggdes 1846 och var från början huvudbyggnaden för militären, numera ett temuseéum med en resturang som också har tecermonier. Såg ut att vara ett riktigt trevligt lunchställe, som jag ska besöka någongång. Deras specialite är Pu-rha te, som man steker och sedan torkar ihop i hårda runda kakor i olika storlekar. De lagras, liksom fina viner, i flera år och kan kosta flera 10 000-kronor. I trädgården växte de sötaste av Kameliarosor:
Innan lunch gick vi runt i små gränder med marknader för frukt, grönsaker, fisk, kött, blommor och allt. Skomakare sitter i små hopfällbara bås och det låter och luktar och är fullt av synintryck. Här känns det att man lever!
Vi fick också lära oss vad de här skyltarna, som man ser lite varstans, betyder:
Det är skylten för pantbank i HK. De var de banker som fanns i tidig historia här. Vi gick in en och en i banken. Man går in genom en dörr, gör en vänstersväng och kommer förbi en hööööög kassadisk, där du inte kan se personalen, och vad viktigare är, de kan inte se dig. Du ska kunna ha heder i behåll även om du måste panta din Rolexklocka värd 300 000 för 100 000. När du sedan anonymt fått dina pengar går du ut genom en svängdörr på andra sidan. Bra att veta att det inte kommer skvallras på byn om jag måste gå och panta vigselringarna nångång :-)

Utflykter

Tillbaka till HK igen gör vi lite utflykter med sonen.
I lördags gjorde vi en hike över Dragons Back ner till Big Wave Beach.

Väl framme på stranden fick badkläderna ligga kvar i ryggan. Det var inte så varmt, men vi åt lunch och tittade på surfare.

På kvällen gick vi till Space Museum och såg en 3Dföreställning - Flying monsters.
På väg hem igen tog vi en sväng till hamnen. Där låg världens största segelskepp - Sedov - inne. Det kom från Ryssland - 92 år gammalt, 117,5 m långt och med fyra master.Mäktigt! Skeppet är ute på en 13-månaders resa runt jorden och besöker 32 hamnar i 20 länder.

Oskar ville se apor i naturen sa han. De finns lite överallt, men jag tänkte att det säkraste stället är nog området kring Tai Po Road. I går, söndag, tog vi tunnelbanan till Sham Shui Po. Sen skulle vi fortsätta med buss, men klev då av lite för tidigt. Det visade sig vara en lyckträff för gissa om vi fick se apor. Vid busshållplatsen låg en parkering och plötsligt såg vi apor överallt.
På biltak
De var inte alls skygga, mindre rädda än vad vi var :-)

Planen var att vi skulle gå Stage 6 på MacLehouse Trail. Den är inte så lång och förutom apor ser man många spår från andra världskriget. Engelskmännen kämpade mot japanerna, som landsteg HK den 9:e december 1941. Längstmed den här hiken finns det välbevarade tunnlar, som britterna gömde sig i. Ett avancerat tunnelsystem som, lite rörande, har Londons gatunamn instansat. Regent Street, Oxford Street osv. Långt hemifrån skapade soldaterna lite hemkänsla kanske....  Nu blev det bara en liten promenad i parken bredvid parkeringen. Nån gång ska jag gå den här hiken, som var tänkt. Ska ta med mig en ficklampa för att utforska tunnlarna. Det låter väl spännanade!

Hainan - Kinas Hawaii

Vi åkte till Sanya på ön Hainan i södra Kina för att fira min käre makes 60-årsdag. Lagom flygresa
på 1,5 timmar tar oss dit. Det märks att vi inte är i HK. Inga skyltar på engelska, högertrafik och stökigare omgivningar. Vår taxichaufför har en anmärkningsvärd lång tumnagel. Aktningsvärd tycker hans omgivning, då den markerar att han inte hör till alla de som arbetar på Sanyas alla fruktodlingar eller med annat hårt kroppsarbete.
Sanya är en rätt ny semesterort och många lyxiga resorts har byggts för de alltfler rika kineserna. Fina vägar har läckra gatlysen med bra miljötänk. Både solpanel och vindsnurra på varje stolpe.

I Kina har de flesta hus, enligt Charlie, blåa tak.
Varför det kan man undra och googlar........ Det gick inte. Googles är en förbjuden sökmotor i Kina, liksom sociala medier som Facebook och Twitter t.ex. Glömmer att det är en diktatur vi befinner oss i där folk inte får sprida sina åsikter och ta in andras :-(( Jag har kollat upp det där med taken efteråt och som jag förstår det symboliserar det den blå himlen. Det har visats i utgrävningar ett det var en väldig tidig företeelse i kinesisk arkitektur, men då var det förbehållet tempel samt de rikaste och förnämsta i dynastin. Det är mycket symbolik och feng shui som styr än idag.

Ön kallas Kinas Hawaii och när vi kom till hotellet hängde de följdaktligen orkidéer runt våra halsar -aloha... heter det väl inte på kinesiska utan .... Ni hah!

Här har vi haft väldigt sköna dagar. Vårt resort låg vid en strand där det var helt lugnt. Inga banana-boats, vattenskotrar eller andra aktiviteter. Väldigt skönt för oss som är storstadsbor nu. Vi åkte in till staden Sanya en dag. Massor av folk överallt.
Kineserna skyddar sin kropp noga mot solen. De har ofta paraplyer och kläder på stranden. Medan vi kämpar för att få en fin bränna är det här finast att vara vit. Man får se upp när man ska köpa en hudkräm. Oftast innehåller de "Whitening" - alltså blekmedel. Hu det kan väl inte vara nyttigt! Det kan också vara svårt att hitta en solkräm med, för oss, rimlig solfaktor (typ 8-15) En gång hittade jag en tub med solfaktor 100 plus att den innehöll whitening.........
Efter vattenskoter för vissa av oss och lunch på stranden åkte vi tillbaka till vårt lugn.

God mat. Väldigt få västerlänningar här och vi blir rätt uttittade. När vi kom till restaurangen stod all personal runt vårt bord och tittade vad vi beställde och hur vi åt.....
Det var tydligen en påfrestande upplevelse, för sedan slockande några av serveringspersonalen....

I övrigt har vi mest solat...

Läst.....

Samt ätit och druckit gott......

Lite aktiviteter emellanåt, med betoning på lite........
Stått på händer och gjort andra konster i poolen......

Fiskat från stranden....

Spelat bowling....

Och firat Charlie förstås. Tack familjen Bergström för champangefrukosten, blink blink...

Finfrämmande

Nu har Oskar landat i Hong Kong. Åh vad härligt att få träffas IRL. Visst är Skype bra men inget går upp mot en riktig kram. Lång och stilig är han. Det blir trevligt att få pyssla om honom i två veckor.
Tog inte många minuter förrän han satt i massagestolen, med en snus under läppen och cola i glaset. Precis som han längtat efter.

Härligt med en storebror på besök.

I går kväll var vi på en Vietnamesisk restaurang i Central. Kul att Oskar, som varit så kräsmagad gillar mat i alla former nu. Surprise, surprise!
Åkte över till Hong Kong ön idag. Alva köpte två små sköldpaddor.

Sedan har vi haft presentutdelning till Charlie. Vi åker i väg och firar hans födelsedag på måndag och drar inte med oss paketen. Åt lite plockmat hemma....
..... innan vi åkte till Charlies favoritrestaurang i HK, en japansk. När man har födelsedag får man ju välja mat.
Visst hittade jag roliga flaskor på en italiensk affär här i vårt hus!
De hade också en mycket god salami, som vi mumsade på.

Vi firar och firar....

Det här med att fira in nytt år är inget man gör i en handvändning i Kina. Det firas i 15 dagar. Nu har vi firat i fem och det får vara nog! I måndags blev det en pooldag.......

...... och sen var det dags för det stora fyrverkeriet. Vi hade ju första parkett med vår utsikt, så Gustav från Charlies jobb och tre av hans kompisar kom hit för att fira. Kul kul med lite nytt folk. Det var ett storslaget fyrverkeri, som startade kl 20.00 och höll på i 25 minuter. Hela spektaklet avlossades från tre, helt synkade, båtar ute i viken. Sen åkte tjejerna till ön för lite party och vi visade vår sida för besökarna. Full fart på Bulldog där vi dansade till det otroligt duktiga bandets toner allt från Gangnam Style till Abba :-)

När jag drog upp rullgardinen i tisdags möttes jag av den här synen:

Om ni tittar noga längst upp i huset sticker det ut en "arm" där det hänger en korg. Det är fönsterputsarna som är på G. Vilka hjältar! Tänk att fara upp ifrån och ner och putsa fönstren på den höjden. Never ever!
Det är ju, som ingen kan ha missat vid det här laget, Kinesiska Nyåret. Vad jag missat är att det inte alls är metallorm, som gäller i år, utan det är vattenormens år och dess färg är svart. Verkar inte vara helt bra har jag förstått. Det gäller att vara välplanerad och inte vara impulsiv i sina handlingar. En annan sak vi inte tänkt på är  alla kineser från fastlandet, som kommer hit nu när de har semester. De är många! Och de vill också göra turistgrejer, som vi gör för att visa Fanny. På programmet i tisdags stod en utflykt till Stanley, en liten söt förort med mycket brittisk känsla. Vi åkte buss ut. Det var mycket folk, men ändå ok. Besökte marknaden här, som håller rätt hög klass, och sedan tog vi det lugnt på stranden.

Sen tänkte vi oss upp till The Peak, turistattraktionen nr 1 här för att Fanny skulle kunna ta lite fina kort. Det var inget bra val! Resan dit skulle ta 15 minuter. Den tog 1 timme och 15 minuter! Alla skulle dit. Skulle vi ju ha tänkt på, men det gjorde vi inte! Väl uppe var det så mycket folk så vi kom inte fram till utsiktsplatsen utan att vara oförskämda och tränga oss fram, ett litet tag i alla fall. Som tur var gick det snabbare neråt när vi skulle hem.
Men det blev fina bilder.........
(nu känner ni väl igen vårt hus vid det här laget, på andra sidan viken??)

I dag, onsdag, har Alva och Fanny haft stora shoppingdagen. De var ute från 11-19! Jag och Charlie tränade och åkte till ett möbelvaruhus för att göra lite kompletteringar. Sedan gick vi på upptäcktstur i närområdet och hittade en gata helt nära med hur mycket små klädesbutiker som helst. Blir fler besök.
Nu har jag hej då-kramat Fanny och Charlie och Alva har följt henne ut till flyget för hemfärd. Hennes plan är försenat och åker inte förrän 04.00. Stackarn! Hon gör det så bra som gör hela den långa resan hem själv. Tack för ditt besök fina Fanny. Du är en toppen-tjej och vi kommer att sakna dig <3 <3 <3

Nu sitter Oskar på Sydneys flygplats (hoppas jag!) för att flyga till oss och stanna i två veckor!!!! Åhhhh, vad vi längtar. Har inte träffats sedan september. Önskar bara att Jullan kunde vara här med, men hon kommer ju senare. Nu är klockan halv 2 och det är läggdags för länge sedan.

Nyårsdagen....igen

Så har Ormens år startat. Jag inledde året med att vara på gymmet i morse för första gången sen vi kom hit. Hoppas det kan bIi en vana detta år! I dag hade vi förberett kuverten, lai see, med "lucky money". Det är en tradition kring nyår att man delar ut kuvert med släta, nya sedlar från banken i.
De ges till barnen i familjen och till de som utför tjänster åt dig. Pengarna ska symbolisera lycka och skydd från onda andar. Vi hade varit på banken och hämtat sedlar och fixat kuvert, men sedan kom det svåra. Hur och när skulle vi dela ut dem till de som jobbar i vårt hus och öppnar dörrar, fixar hissen, sitter i receptionen, städar mm? Det kändes lite fånigt. Vad skulle vi säga? Men det löste sig då nästan alla stod nere i receptionen i förmiddags där vi skulle ut. Det var som de samlats och stod och väntade. Det blev mycket smidigt. Gott Nytt År, sa vi. Det var ju inte så svårt. Jag och Charlie åkte över till ön för att gå i lite möbelaffärer. Nästan ingenting var öppet för ovanlighetens skull och inte en enda möbelaffär. Vi strosade omkring i kvarteren i SoHo och Central i stället och skålade in det nya året med lite bubbel.
Jaha så var vi upp och ner igen. Inte konstigt att man kände sig lite snurrig i bollen!..................
Idag var det dags för den stora nyårsparaden som går här i TST där vi bor. Här hade alla HK-bor och alla turister samlats. Det är Cathay Pacific. Hong Kongs egna flygbolag, som anordnar paraden. Många hade samlats redan före kl 18.00 och paraden började 20.00. Vi gick och gick och tillslut hittade vi ett riktigt bra ställe där vi kunde se hyfsat. Tur att kineserna är korta. Sen väntade vi och väntade, men humöret var uppåt:
Vi stannade till 21.15, sen drog vi oss hemåt. Paraden har just tystnat här utanför och nu är klockan 23.15. Det var en salig blandning av allt - från barngrupper i balett, dansare från Ryssland, inlines-åkare från Estland,  sambadansare från Brasilien, drakdansare.....

till Hong Kongs dragspelsgrupp (det tycker jag var komiskt, dragspel känns så nordiskt).

Ja i morgon fortsätter firandet. Återkommer då med mer rapport vad som händer. Godnatt!

Så var det nyårsafton....igen!

I dag har vi nyårsafton här, enligt den kinesiska tideräkningen. Det kinesiska nyåret är kinesernas allra viktigaste och största helg. Den infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet, vilket inträffar någon gång under perioden 21 januari-19 februari. Variationen beror på att den kinesiska kalenderns månader inte är lika långa som i vår gregorianska kalender.  I morgon lämnar vi drakens år och går in i ormens år. Varje årsdjur kan dessutom vara i fyra former, alltså vart tolfte år är det någon form av orm. I år är det en metallorm, guldormen. Det kan också vara ett vatten, trä, eld eller jord-djur.
Här kan du se vilket djur du är:

Råtta: Påhittig, rolig, charmig, temperamentsfull, rastlös, pedantisk. År: 1924, 1936, 1948, 1960, 1972, 1984, 1996, 2008

Oxe: Ledartyp, inspirerande. År: 1925, 1937, 1949, 1961, 1973, 1985, 1997, 2009

Tiger: Stark, modig, äventyrslysten, charmig, initiativrik, glömmer att tänka efter före. År: 1926, 1938, 1950, 1962, 1974, 1986, 1998, 2010

Kanin: Trevlig, förståndig, gott om vänner, blyg, sentimental, gillar lyx. År: 1927, 1939, 1951, 1963, 1975, 1987, 1999, 2011

Drake: Mentalt stark, individualist, aktiv, ärlig. År: 1928, 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012

Orm: Romantiker, filosofisk, velig, slösaktig. År:1929, 1941, 1953, 1965, 1977, 1989, 2001, 2013

Häst: Arbetsmyra, ansvarstagande, social, vänlig. År: 1930, 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002

Get: Charmig, kreativ, orolig, gnällig. År: 1931, 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003

Apa: Smart, populär, social, har tur. År: 1932, 1944, 1956, 1968, 1980, 1992, 2004

Tupp: Bestämd, öppen, besserwisser, utseendefixerad. År: 1933, 1945, 1957, 1969, 1981, 1993, 2005

Hund: Ärlig, trogen, orolig, letar fel hos andra. År: 1934, 1946, 1958, 1970, 1982, 1994, 2006

Gris: Ärlig, tolerant, vänfast, generös, kräver mycket tillbaka. År: 1935, 1947, 1959, 1971, 1983, 1995, 2007

Jag har nu lärt mig att inför nyåret städar man sitt hem ordentligt. Jag gjorde alltså helt rätt igår när jag ägnade mig åt fyra timmars städning. Sedan ska man inte städa på ungefär två veckor;  "so that the good luck won´t be swept away". Mycket handlar om "good luck". Den röda färgen symboliserar lycka och även den runda formen är bra. Den står för fulländning. Man ska pynta sitt hem lite lagom med färska blommor, runda frukter gärna mandariner och apelsiner samt med guld och rött. Här är mitt bidrag:

På nyårsafton  ska du äta med din familj. I morgon är det en stor parad med drakdansare. Alla gifta kvinnor äter middag hemma hos sin mamma och pappa imorgon (och männen går ut på lokal och träffar de ogifta, tror Charlie....). På måndag är det ett stort fyrverkeri. Kineserna är inte lediga ofta, men nu på måndag till onsdag har de semester.

Man ska också gå till templet för att tända rökelse, ge frukt och mat till sina döda anhöriga och be dem om ett gott liv och bra år. De tänder sina rökelser och håller dem i  händerna på ett speciellt sätt. Sedan bockar de upp och ner och sprider röken från rökelsen. Människor har med sig frukt och mat i påsar och dukar upp på en handduk på marken. Här har man ingen gemensam gudstjänst i templet utan alla har sin egen lilla cermoni, som sker i tysthet. Vi åkte ut till ett stort tempelområde idag där det var många som kommit för att fira in nyåret.

Många var det också på blomstermarknaden i Mongkok. Alla gick med blomsterpaket och det var så mycket folk så polisen fick släppa fram människor i omgångar.

Det är inte som i Sverige att några är aktivt religiösa. Här har det en stor betydelse för alla och de är väldigt skrockfulla. Jag pratade med Susan, som gjorde mina naglar häromdagen om det här. Hon sa att hon var orm. Det borde vara bra i år då, sa jag, men då såg hon väldigt bekymrad ut. Nä det kan gå illa i år, sa hon. Jag måste vara väldigt försiktig och jag ska inte ha röda kläder på mig i år för det betyder stor olycka. Hon var helt seriös. Det här beteendet möter man ofta. Hus kan vara byggda med ett stort hål i mitten, för att inte hindra drakar, som har en flygväg just där man byggt, våningen 4 och 44 saknas i vårt och andras hus, för det är otur, utanför de flesta affärer har man små offerplatser där man lägger runda frukter i gul, röd och orange färg mm mm.

I morgon är det som sagt nyårsdagen och vårt firande fortsätter. Gong Xi Fa Cai - Gott Nytt År!

Städa städa varje fredag......

I dag åkte tjejerna till stan för shopping på Forever 21.
Hottaste i Hong Kong
Så fort de farit satte jag igång strykning och en storstädning. Behövdes verkligen. Städade vår trerummare i fyra timmar! Härlig känsla när det var klart. Visst har jag söt dammsugare här!

Satte upp en spegel i Alvas rum. IKEA är bäst!

Tjejerna kom hem - och vände. Skulle äta ute med kompisar. Jag hade en kompis på fika och sedan gick jag och Charlie ut och åt. Vi hade vårt fredagsmys, som vanligt på Biergarten och sedan gick vi en runda.
Köpte hem glass till lägenheten från en glassbar i huset.
De har så goda yoghurtglassar på en glassbar som heter Smile. Dagens smak blev Coffee Smile. Mums!
Nu är det snart dags att Skypa med mor, bror och dotter. Det är lite krångligt med tidsskillnaden. Här är det snart midnatt här och då är klockan fem på eftermiddagen hemma i Sverige. (Jo Benitha de är hemma nu :-) )

Ocean Park och fina naglar

Det är bra när man har besök - då anstränger man sig att besöka en massa platser man inte varit på än. Idag åkte vi till Ocean Park. En blandning mellan ett Liseberg och djurpark. Vi var där från 11-18.30 och ända hann vi långt ifrån med allt.
Vi startade in den nedre delen och besökte en massa djur, Först ut var ett stort havshus med djur från vattenytan till djupaste mörka havet.
Maneter
Söt Seadragon med snabel till mun. Papporna ruvar på äggen.
Sedan besökte vi pandorna. De röda var det full rulle på men de svart/vita sov och vände oss baken.

Sedan åkte vi upp med dödsångest i linbanan till bergen där det fanns många åkattraktioner. Fanny och Alva åkte de hemska och hängde mest upp och ner. IIIIIIHH!, sa jag på marken.
Däremot tyckte jag det var kul att åka de som var i vatten. Inga regnkappor hade vi så vi täckte oss så gott det gick.
(Fattar inte varför bilderna inte kommer rätt väg - Help me någon??!!)
När vi åkte ner igen för att fara hem hade pandorna inte vaknat, men åtminstone vänt huvudet mot oss.
Vi åkte hem i rusningstrafiken och det var vääääldigt mycket folk i tunnelbanan,
Men hem kom vi till slut. Jag och Fanny kastade i oss lite mat och sedan for vi till Susan´s Nail i Whompa Garden och gjorde våra naglar fina. Alva fick vara hemma och plugga!
Vi kom inte hem förrän 23.00 och då var vi rätt så trötta Zzzzzzzzzzzzz efter en heldag.

Dragons back

I dag var det dags för en hike. Klockan 9.00 tog vi tunnelbanan till Shek Kei Wan där vi mötte upp några vandringskompisar. Sen blev det buss till startplatsen. Där stod några fler och väntade, så vi var rätt många idag. Det var lovat sol och vi hade packat badkläder. När vi startade regnade det och var dimmigt. Det blev inte så mycket utsikt att visa för Fanny, men vi hade en härlig hike. Jag har verkligen saknat dessa onsdagshiker nu när jag inte varit med på ett tag.
När vi kom ner till Big Wave Beach började det klarna upp. Efter en välförtjänt lunch på stranden sa vi hej då till de andra. Jag, Alva och Fanny stannade kvar. Somnade skönt i sanden ett tag och sedan badade tjejerna två gånger. Vi stannade till 16.00. Härlig dag!
Nere! Bra jobbat tjejer. Vi vandrade 2 timmar och det är en del uppför.
Hikinggänget på väg till lunch.
Skönt att ta av sig skorna efter en lång tur.
Barfota i sanden.....
Färsk kokosnöt som mellanmål.
Härliga vågor och många surfare på G.
Det blev en minibuss tillbaka. Verkar vara kul. Han körde som en galning!
En snabb dusch och sedan åkte jag till ön för en after work med några Sweor. Vi var på Red Bar i IFC, Hong Kongs högsta byggnad, 412 meter och 88 våningar högt. I bakgrunden ser ni vårt hus igen. Det ser man nästan var man än är. Det känns så tryggt :-)

Ten Thousand Buddhas Monastery

Vi åkte till Sha Tin och gick över det lilla torget för att komma till Ten Thousand Buddhas Monastery. Här säljer de mandarinträd för att fira Chinese New Year och tvätten hänger på tork på staketen runt de små husen.
Den branta trappen upp till templet är kantad med arhats som har uppnått upplysningen och frigett sig från allt begär.
De valde att viga sitt liv för att föra sin kunskap vidare. Ten thousand är bara ett begrepp i Kina för att uttrycka väldigt många. I själva verket är det 13000 olika buddhafigurer här och alla ser olika ut. Fascinerande!
Templet är byggt på 50-talet av Yuet Kai. Han dog 1965 och sa att han ville bli uppgrävd 8 månader efter sin död. Då skulle han vara intakt som bevis på sin helighet. Sägnen säger att så var det. Hans kropp balsamerades och täcktes av guld. Nu sitter han i en glasmonter i templet. Lite scary!
Efter vi kommit ner från templet tog vi en sväng på Ikea, som ligger här i Sha Tin. Där var allt sig likt, förutom att det fanns lite saker som hörde till Chinese New Year här med.
På kvällen åkte vi ut till Night market och shoppade lite.

Shopping på "Sneakers street"

Igår var det shopping av skor som stod på agendan. Efter Alva pluggat på förmiddagen åkte vi tunnelbanan tre stationer till  Mongkok och den sk "Sneakers street" (Fa Yuen Street egentligen ). Vi undvek helgen för det brukar vara så mycket folk då, men igår var det helt galet med människor där. Det kanske beror på att det snart är Kinesiska nyåret och en del kineser ha ledigt redan nu och kommer till Hong Kong - vad vet jag - men det var så otroligt trångt i de små affärerna, så mycket ljud och varmt. Skorna är billiga där. Converse och de Nikeskor, som Fanny ville ha kostade, en tredjedel av priset i Sverige. Så det var väl värt ett besök ändå. Efteråt var vi så slut så jag och Fanny var tvungen att återhämta oss med våra favoritchips salt&vineagar och Alva med godis :-)

Del II har startat -Häng med!

Vi landade i HK torsdag (31/1) eftermiddag lokal tid. Alvas fina kompis Fanny är med oss i två veckor. Jättekul är det!

Vi startade med lite riktig Kinamat ppå en gång och det gick hem. Lite olika Dim sum fråm Din Tai Fung. Gick finemang att äta med pinnar för vår gäst och smaken uppskattades.
Äntligen frappe från Starbucks.

Vi åkte över till ön på fredagkväll för att känna på nattlivet.

På lördagseftermiddagen njöt jag av en spelning i vårt hus. Ett indieband som hette Sun Eskimos underhöll. Riktigt skön musik (finns på Spotify om nån vill höra). Älskar vårt hus här. Alltid händer det nå´t!
På kvällen var Alva och Fanny på Födelsedagsfest i Sha Tin. Jag och Charlie passade på att åka till Lei Yue Mun, en liten fiskeort där man köper levande fisk ur akvarier och tar med till restaurangen för att få dem tillagade. Mycket mumsigt, men dyrare än vi trodde att det skulle vara. Kändes oss lite som "dumma lättlurade turister". Men gott var det!

Åkte hem till våra kvarter igen och upp till en takterass, som inte var så högt belägen, Cocky Bar på 18:e våningen i huset The One (nära vårt hus, som är närmast till vänster i bild). Allt för att höjdrädde maken inte skulle känna sig knäsvag............
Nästa vecka infaller det kinesiska nyåret. Överallt är det pyntat nu, mer än till jul och det är guld och rött som gäller. En orms grundläggande egenskaper lär vara; Klok, tankfull, vaktande, långsamtgående, intelligent, stabil, tystlåten, lugn, beslutsam, envis och dessutom är ormar obotliga romantiker. Charlie är född i Ormens år...........