Utflykter

Tillbaka till HK igen gör vi lite utflykter med sonen.
I lördags gjorde vi en hike över Dragons Back ner till Big Wave Beach.

Väl framme på stranden fick badkläderna ligga kvar i ryggan. Det var inte så varmt, men vi åt lunch och tittade på surfare.

På kvällen gick vi till Space Museum och såg en 3Dföreställning - Flying monsters.
På väg hem igen tog vi en sväng till hamnen. Där låg världens största segelskepp - Sedov - inne. Det kom från Ryssland - 92 år gammalt, 117,5 m långt och med fyra master.Mäktigt! Skeppet är ute på en 13-månaders resa runt jorden och besöker 32 hamnar i 20 länder.

Oskar ville se apor i naturen sa han. De finns lite överallt, men jag tänkte att det säkraste stället är nog området kring Tai Po Road. I går, söndag, tog vi tunnelbanan till Sham Shui Po. Sen skulle vi fortsätta med buss, men klev då av lite för tidigt. Det visade sig vara en lyckträff för gissa om vi fick se apor. Vid busshållplatsen låg en parkering och plötsligt såg vi apor överallt.
På biltak
De var inte alls skygga, mindre rädda än vad vi var :-)

Planen var att vi skulle gå Stage 6 på MacLehouse Trail. Den är inte så lång och förutom apor ser man många spår från andra världskriget. Engelskmännen kämpade mot japanerna, som landsteg HK den 9:e december 1941. Längstmed den här hiken finns det välbevarade tunnlar, som britterna gömde sig i. Ett avancerat tunnelsystem som, lite rörande, har Londons gatunamn instansat. Regent Street, Oxford Street osv. Långt hemifrån skapade soldaterna lite hemkänsla kanske....  Nu blev det bara en liten promenad i parken bredvid parkeringen. Nån gång ska jag gå den här hiken, som var tänkt. Ska ta med mig en ficklampa för att utforska tunnlarna. Det låter väl spännanade!