Hong Kong-frun del III

Nu är jag här igen! Det är fyra månader sedan sist. Det blir ett kort avsnitt av Hong Kong-frun del III - Häng me´!

När jag kom hit mötte Charlie på flygplatsen, fast han sagt att han inte skulle ha tid. Han hade dessutom sett till att lägenheten var i toppskick och det stod fina blommor i stora vasen. Det bor en riktig romantiker i honom, även om han försöker hålla upp en annan image ibland :-)))

Vi gick till favvo-stället för dim-sum och andra kinesiska specialiteter- Din Tai Fung. Så gott! Sedan en liten runda till stammisställena. De är så gulliga mot mig. Både på hotellet och på våra nära restauranger säger de på sin kinesengelska "Åhhh Long time No see" Sedan avslutade vi kvällen på ett nyöppnat massageställe, som Charlie hittat. Härlig fotpedikyr och en timmes fotmassage. Skönt-ont var ordet! Ben, som min massör heter, kunde trycka på de rätta ställena under fötterna och på vaden. Tre dagar senare känns det fortfarande ömt på vissa punkter. Skål Hong Kong härligt att vara här igen! Ett andra hem på jorden.

På lördagen gjorde vi en tur till Sai Kung i det fina vädret. Jag gillar den gamla fiskebyn mer och mer. Har blivit ett ställe dit många barnfamiljer och hundägare flyttat pga av den fina naturen. Inte lika "glassigt" som många andra ställen vid havet dit västerlänningar flyttar, utan mer genuint. Många ekologiska odlare säljer sina varor här. Den här gången åkte vi ut till Sharp Island. En båttur, som tog ca 15 minuter. Härligt att vara på havet med ljumma vindar.

Ön är inte så stor och har, genom havets kraft fått en passage till än ännu mindre ö bredvid. Vid lågvatten kan man gå över till den lilla ön och ta en liten vandring till andra sidan. Precis lagom aktivitet för en jetlagad, ganska otränad person, som jag just nu.

Mannen i familjen är bättre tränad.....

Vattnet har också skapat roliga sk "Pineapple buns" av vissa stenar. Tydligen en företeelse som är speciell för denna ö.

Åkte tillbaka till fastlandet och åt lunch på en av restaurangerna vid strandpromenaden. Alliz skulle nog trivas här. Det finns så många hundar här och de körs omkring i speciella vagnar, som ser ut som barnvagnar, och får sitta med vid matborden med egna tallrikar!

Vi gick en promenad i gamla Sai Kung. Här torkar de både fisk och kläder på balkongen.

Mycket nöjd med dagen och med mina inköp av ekologisk hempressad rödbeta/äppel-juice, mango och ingefära.

På kvällen åkte vi över till ön för middag med några arbetskamrater till C från Göteborg. Vi åt gott och var runt på olika musikbarer. Mycket kul, men det blev sent.

Sömnskulden kändes på söndag. Gick till poolen och simmade en kilometer. Sedan gjorde vi en stadstur med göteborgarna, för att visa shoppingkvarteren. Fin solnedgång vid färjan på väg hem.

På kvällen gick visade vi Nightmarket och åt den goda maten i  den enkel miljön där. Kul med alla kontraster i denna stad. Det finns sådant utbud av aktiviteter och alltid något att göra. Idag, måndag, är Charlie ledig och vi tar det väldigt lugnt. Startade med skön sovmorgon och ett långt Facetimesamtal med Alva, som inte kunde sova stackarn. Nu ska vi gymma lite och sedan tar vi dagen som den kommer. Imorgon ska jag äntligen träffa några Sweor igen. Det blir en hike från Repulse Bay upp till Tai Tam Reservoir. På onsdag har jag anmält mig till ett pass med Drakbåt i Stanley och på torsdag kommer Helena och Micke från Sundsvall. Det ska bli så kul att få visa dem vårt Hong Kong. So long!