Hong Kong-frun blir Thailands-frun

Efter att ha frusit en vecka i HK var det väldigt skönt att tidigt på torsdagsmorgonen börja resan till Thailand och Koh Samet tillsammans med Oskar. Vi åkte hemifrån 05.30 och var på ön 14.00. Allt flöt på rätt bra med först taxi (en fint skött gammal Volvo) 2,5 timmar från Bangkok till Ban Phe och sedan speedboat till Koh Samet i 20 minuter. De körde oss direkt till stranden där vi skulle bo -  Ao Pahi.

Så var vi framme på hotellet Samed Pvilion.

Började med lunch och sedan gick vi till stranden och kollade runt.

Det ser ju jättefint ut på mina bilder, men det var faktiskt väldigt skräpigt och turistiskt. Jag var på en annan ö för snart 30 år sedan och det märks att det har gått för fort när Thailand har blivit ett populärt turistmål för hela världen. Strukturer för avlopp och sopor har inte hunnits med. Inte ens det enkla med att ha många soptunnor fanns, så glasspapper och flaskor och annat småskräp låg överallt.

Det var många hundar som sprang lösa här. De såg ut att må bra och hörde till en egen flock. Den hund som försökte ta sig över någon annans revir fick veta att den levde!

På fredagen gjorde vi en båttur hela dagen. Det var en stor katamaran som körde runt ön. Vi stannade och badade, snorklade, fiskade och åt. En härlig dag och trots att det inte var helsol tog solen bra. Vissa brände sig mer än andra........
Vi åkte taxi (som är på flaket på gröna Toyota-pick ups sk songthews) till hamnen Na Dan.

Sen tog den trevlige båtägaren emot oss på sin båt Sothorn Princess.

Tog en skön massage på stranden när vi kom hem. På kvällen var det jättemycket människor på stränderna. Förutom att det var fullmåne och därför Fullmoon party, var det ju också Alla Hjärtans Dag. Det var en blanding av partysugna unga thailändare från fastlandet med många kärlekspar, som släppte upp UFO-ballonger för att manifestera sin kärlek.

Och vi satt på stranden och åt och hade det mysigt.

Skrattade åt allt man inte fick göra på de allmänna toaletterna.

Sedan skrattade vi inte så mycket mer på toaletter.
Tillbringade större delen av natten till lördag på vår toalett.

Sov faktiskt där ett tag på golvet. Sedan på morgonen var det Oskars tur. VI måste ätit något dåligt och det satt i mest hela lördagen. På eftermiddagen gick vi en tur tvärs över ön till en strand, som skulle vara så fin. Vi var inte så imponerade utan låg där en stund tills det började regna. Resten av dagen var vi mest inne och läste och såg filmer.
På söndag gick jag upp och tog frukost och en massage på stranden. Oskar kom lite senare och låg i solstolen en stund. Det var ingen sol, men varmt och skönt.
Klockan 13.00 skulle vi blir hämtade av vår speedboat för att sedan träffa samma taxichaufför som vi bokat in för hemfärd. Det gick stora vågor och efter att båten inte kommit och ett antal förvirrade samtal med uthyrarna av båtarna , kom vi till Bangkok och vidare hem till HK. Vi var hemma i lägenheten strax före 01.00 efter en spännande taxifärd hem. Den kändes mest riskabel av alla resor vi gjort de här dagarna. Taxichauffören körde som en tog och sms:ade samtidigt. Till slut kom en polisbil och la sig bredvid oss. De blinkade hela tiden som att den skulle lägga sig i vår fil men bytte aldrig. Vår taxikille bara blåste förbi och då satte de på blåljusen och följde efter oss. Äntligen saktade han ner och polisen gjorde inte mer än markera på det här viset.

Vi har haft det bra på så sätt att vi inte har frusit några dagar, det var härligt att bada och snorkla och massagen var toppen, men i övrigt känner vi oss besviken på Koh Samet. Man blir beklämd över hur människan kan förstöra så vacker natur. Det var tråkigt att se. Nu hoppas vi bara att vi ska bli bra i våra magar igen!