Heritage trail till Lung Yeuk Tau

Som jag tidigare sagt har Hong Kong så många ansikten. Tisdag innebar en heritage trail till Lung Yeuk Tau. Här kunde vi lika gärna varit en liten by i mitten av Kina eller Vietnam. Så olikt det Hong Kong vi omger oss med dagligen. Åkte MTR (tunnelbanan) till Fanling och sedan minibuss till starten. Det är en led som går igenom små byar som Tang-klanen byggde upp. De kom till området och byggde elva byar, varav fem var inmurade (walled cities). Byarna var en hyllning till en prinsessa från den södra Song-dynastin, som bosatte sig här under 1200-talet. Om ni kommer ihåg Mia, som var gift med en man på ön Cheung Chau härstammandes från familjen Song, så var hans mamma från Tang-klanen. Före hon gifte sig med Mias svärfar hade hon aldrig gått med sina ben utomhus,utan alltid blivit buren på stol! Det var inte så länge sedan, hon dog bara för några år sedan.
 
De här byarna som vi gick igenom har en blandning av ny och gammal bebyggelse. De flesta av de muromgärdade byarna fick man inte gå in in, men några kunde vi besöka, förutom de som var utan mur förstås. Murarna byggdes som skydd för pirater. Det var verkligen intressant och se. Alla byar hade tempel - en del små, en del riktigt stora. De används bl.a som en plats där byborna träffas för att ta beslut, som rör byborna. Det var så lugnt och tyst och grönt här. Många hade egna små täppor med örter, tomater och andra grönsaker. Många hade också papayaträd och ananas. Fast det ibland var väldigt skruttiga och enkla små skjul som var bostäder fanns det ändå en antenn eller till och med parabol på tomten :-) Här kommer en bildkavalkad. En del bilder har jag lånat från Ingela Aldrin, som är ordförande i vår SWEA. De blev så fina och talande tycker jag.
 


 
 
 
 
 
 
 
 
Papaya
Vitlök och ananas
Hemmabyggd gunga av armeringsjärn.
 
Ser ni parabolen?
 
Det här är Hong Kongs nationalblomma - Bauhinia. Det är den som är avbildad på flaggan.

De tre konfucianistiska männen som symboliserar det viktiga här; pengar, visdom och karriär.
Gammalt möter nytt!

 Här kommer Ingelas bilder:
 
 
 
 
 
 
 
 
När jag kom hem lyste solen och Alva låg vid poolen. Jag gjorde henne sällskap och badade och läste ett tag. När jag låg där med min bok såg jag ett plan komma flygande ovanför mig.
 
 
 
 Så kom ett till....................
 
 

 Då började jag räkna. Varje minut!!! kom ett nytt plan. Hur ryms de där uppe och vad gör de med vår miljö???
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0