På tur

Startade dagen med plugg. Ganska skönt att skrva när de andra sover. Efter sen frukost åkte jag och Charlie på en tur för att vandra Wilson Trail nr 2. Alva ville inte följa utan åkte till Mongkok för att köpa mer fiskar till akvariet. Vi tog tunnelbana till Causeway Bay och sedan taxi upp till Park View där hiken startar. Härligt uppför så det suger i ben-, vad- och rumpmusklerna. Charlie var inte så sugen att fara, men tyckte att det var en bra idé när vi väl var igång.
 
Som ett step-pass på gymmet, men mycket roligare när man är ute + det är inte samma trappsteg upp och ner!
 
Vätskepåfyllning. Tur att det inte var så varmt idag.
 
Djungel George? Nä, Djungel Charles :-)
 
Upp, upp, upp åsså ner,ner, ner.....

Fantastisk utsikt 180 graders vy av HK när man kommer upp. Här ser man den gamla flygplatsen som jag skrev om i förra inlägget. En kort liten start- och landningsbana mitt i vattnet.
 

Efter hela trailen var det många uppbyggda altare i olika storlekar.

 
 
För första gången såg jag en orm på vandringen. Den var lång, smal och alldeles grön och slingrade sig snabbt framför mina fötter in i bambusnåren. Först får man ju nästan hjärtstopp, men det är alltid kul att se vilda djur.

Väl nere i Quarry Bay tog vi spårvagnen tillbaka till Wan Chai.

I Hong Kong hänger de tvätten på tork utanför fönstret. Undrar hur många udda sockar de har i sin tvättkorg? Jag tycker det borde blåsa bort en och en annan.
 
Hemma igen fanns det nya fiskar i Alvas akvarium i olika neonfärger.
 
Nu ska vi börja med middagen. Det blir favorit i repris med Karin fiskburgare från hennes blogg http://catchmyrecipe.blogspot.hk
 
 
4 pers:
400g vit fisk
300g lax
2 äggulor
1 dl vispgrädde/mellangrädde
1 tsk salt, 1/2 tsk malen vitpeppar
ströbröd
olja
1 tsk smör

Grönsaker att ugnsgrilla i lagom stora bitar. Broccoli, aubergin, paprika, morrot, squash, lök mm) 200 i ca 20 minuter med lite olivolja över.
 
Mixa den vita fisken i en mixer tills den är slät. Blanda i äggen, grädden, och salt och vitpeppar.
Skär laxen i små små kuber ca 1/2 - 1 cm. Rör i laxkuberna försiktigt.
Forma burgarna lagom stora och doppa i ströbröd så de får en fin krispig yta när de steks.
 
Jag gjorde en sallad med spenat , ruccola och mango till och man kan ju koka potatis, ris eller pasta till om man vill.
 
OBS! Jag använder inte Alvas fiskar, hihi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0