Storhandling

När man handlar på mataffärerna här i Hong Kong uppmanar de att man ska ta med egna tygkassar eller dyl. för att spara på jordens resurser. Det är ju jättebra, men jag förstår inte riktigt hur de tänker sen....?
För sen när man kommer till kassan med sin tygkasse lägger de alla kylvaror i små platspåsar innan
de packar ner den i min medhavda tygkasse. De gör väl det för att inte andra varor och kassen ska bli blöta av kondensen, men det känns ju inte precis som något bra sätt att spara på resurser?!
 
Alva klagar på att vi aldrig har något i kylskåpet här. Det blir nog lätt så att man handlar dag för dag (och ibland måltid för måltid) när man har affären i huset och dessutom har tid. Idag slog jag på och storhandlade, så nu finns det inte plats för mer i vårt lilla kyl och dito frys.

Till helgen är den en utställning här som heter "Affordable Art" Jag får för mig att det är något liknande Liljevalchs vårutställning, med nya konstnärer som ställer ut. De kommer från hela världen och all konst är till salu till överkommliga priser. Tycker det lät som något roligt att gå på och dessutom letar jag en tavla att ha över vår soffa. Fick mejl av Svenska Generalkonsulatet att de hade fribiljetter, så idag åkte jag över till ön för att hämta sådana. Så här ser båtarna ut, som tar oss över till ön:
De heter Star Ferry och har funnits här ända sedan i slutet på 1800-talet. Det tar 8 minuter att åka över sundet och det kostar ca 3 kr. Mycket bra. De är gamla, men charmiga. Bänkarna man sitter på har så fin utsmyckning tycker jag.
 
Hade en lunchdate med maken. Vi gick till ett litet kineshak där de brukar äta lunch med jobbet. Jag gillar maten och det är billigt, ca 30-40 kr för en lunch. Mycket på menyn. För första gången såg jag att de erbjöd groda tillagad på olika sätt, stekt, kokt, friterad... Det åt jag inte, men däremot en god, stark nudelsoppa med stora räkor i. När jag kom hem hade vårt nya soffbord anlänt. Det blev bra tycker jag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0