Styling och Törnrosabalett

Så har det varit helg. Jag och Alva är själva nu i nästan 14 dagar då Charlie reser nästan hela mars månad. I fredags var vi tillsammans med Alvas kompis Antonia och hennes mamma Bianca. Först var vi på något som kallas "Ladies bazaar". Vi visste inte riktigt vad det var, men en Swea skulle sälja lite kläder och vi var inbjudna. Kan förklara det bäst som en liten marknad där företagsamma kvinnor sålde sina produkter. Det var inte så många, men lite smink, kläder, smycken och hälsokost fanns. Jag köpte ett armband och Alva en tröja. På tillställningen fanns också en kvinna, Rennie Fensham, som var Artistic Director, Hair Stylist and Make up Artist. Hon visade lite enkla frisyr- och sminktips. Rennie hade just öppnat en ny salong och var där och gjorde reklam för den. Sen var det lottdragning. Först drog de det största priset, som var en Makeover på Rennies salong Hollywood Hair till ett värde av 3000 HKD (ung det samma i SKR). ALVA VANN!!!! Hon tyckte det bara var pinsamt, så jag har köpt presentkortet av henne för en överenskommen (ja nästan) summa.Sådana här gånger räcker inte riktigt min engelska för att förklara hur jag menar. Gick och pratade med Rennie och skulle förklara att jag gärna ville göra något med mitt hår för pengarna. "You know, I don´t want to look so nice.." Nämen, så kan man väl inte säga... Hon tittade konstigt på mig. Alltså jag menar ju att jag inte vill se så snäll ut, utan mer ha en busig "look". Tror inte hon fattade riktigt, men hon berättade iallafall att på hennes salong fanns en jätteduktig italiensk hårdesigner, Lorena Severi. Hon kunde hjälpa mig med extensions, tyckte Rennie. Googla på henne får du se, sa hon också. Jag gick in på hemsidan www.hollywoodhair.com.hk när jag kom hem.
Sen googlade jag både Rennie Fensham och Lorena Severi. De har båda jobbat som stylister åt kändisar som Brad Pitt, Freddie Mercury, Liza Minelli, Penelope Cruz, Kate Moss....... och nu Eva Lundmark från Ö-vik. Jag känn mig som lite nervööös.......
Jamen kanske nåt sånt här litet busrufs bara.......................
 
Vi avslutade kvällen med middag på en Libanesisk restaurang. Gott och mysigt. Alla tror att Ava och Antonia är tvillingar och de är faktiskt lika, både in- och utvändigt.
 
Lördagen bara gick och igår, söndag, var jag ute på en liten turné. Gick till Hung Hom, tog båten till North Point och gick på marknaden där med alla levande fiskar, grishuvuden som hänger bland oxsvansar och liljor. Lite makabert, men så Hongkongskt. Sedan tog jag spårvagn till Wan Chai och så båten hem till TST igen.

Spårvagnarna är så smala.....
 
Svalkade mig med en färskpressad fruktdryck - valde vattenmelon.
 
På kvällen var jag och Alva på balett i Sha Tin Town Hall.
Jag har aldrig varit på en klassisk balettföreställning förut. Vi såg Törnrosa.
 
Det var så vacker musik av Tchaikovsky. Tänk att han skrev den 1890. Läste att han tyckte själv att det var ett av det bästa verk han gjort. Jag tycker det var helt fantastiskt att se dessa tåbalettdanser. Vilken övning och smärta, som måste ligga bakom. Männen i trikåer ser ju lite fåniga ut framifrån, men bakdelen och dessa lårmuskler är en syn. Handlingen var ju känd för oss, så det var lätt att följa med i dansen, men Alva tyckte det blev enformigt och gick i pausen. Annat var det med de förvånandsvärt många barn som var där. Det var så många barn i ca 4-årsåldern på föreställningen som höll på från 19.30 - 22.15. De sa inte ett knyst, förutom i pausen. Imponerande. Det är förresten en svensk kvinna, som är chef över The Hong Kong Ballet, Madeleine Onne.
 
Här är en länk till en liten film
http://www.youtube.com/watch?v=LWSklT5TY0Y&feature=player_embedded
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0