Po Toi

På lördagsmorgonen åkte jag själv på SWEA:s familjeutflykt till ön Po Toi.
Resten av familjen var upptagen med annat. Charlie skulle åka till Vancouver mitt på dagen och Alva sov efter att varit ute med kompisar och roat sig på fredagskvällen. Det här är en ö som jag länge velat besöka och man kan bara åka dit några gånger i veckan. Den berömda restaurangen är bara öppen på helgerna.
 
Kvart i nio lämnade jag huset och tog mig till Aberdeen. Gick genom fiskmarknaden där för att komma till färjan. Alla fiskbilar kom just in när jag kom och det var full fart.

Här står de och väntar på att lastbilarna ska tömmas och fisken ska sorteras.
 
 
 
Färjan till Po Toi tar ca 50 minuter. Ön är känd för sina klippformationer som har namn som "Buddhas hand" och "Sköldpaddan som klättrar uppför berget". Där finns också hällristningar från bronsålderstid.
 

Det finns ett tempel till gudinnan Tin Haus ära. Det är ju havets gud.

Många fågelskådare kommer också till ön och tar kort med sina enorma objektiv på kamerorna. Djurlivet består visst även av sådana här jättespindlar, men tyvärr såg vi inga....................

Vi tog en promenad  på ön först. Fin natur, härlig luft och vågors skvalp ger energi.

 
 
 
 
 
Dessutom med sällskap av trevliga SWEOR och deras familjer. Vi var ca 20 stycken.  Alltid kul att träffa Michelle och denna gång extra roligt att dessutom möta hennes man Mats. Han finns! Blev bjuden på gott kaffe hemma hos dem när vi kom tillbaka efter utflykten. Tack för det.
 
Många hyr speciella båtar - jonkar - och åker ut hit i ett större sällskap. Många kommer hit för seafood restaurangen Ming Kee Seafood. Den ligger precis vid stranden och sägs servera den bästa Black-pepper Sqiuden i världen. Med god mat, vänlig personal och frysen proppfylld av Haagen Daaz glass i olika smaker till efterrätt kan man inte vara annat än nöjd med valet att åka ut hit.


 
 
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0