Min tid

Den här veckan är Charlie på golfresa i Thailand. Jag har min tid. Jag tror jag har ett ovanligt stort behov att ibland bara vara själv ett tag. Trivs bra i mitt sällskap faktiskt. I och med att vi fick den här möjligheten med Hong Kong har också möjligheten till egentid ökat betydligt. Ibland får man frågor, som skulle kunna ge mig dåligt samvete, typ Vad gör du då hela dagarna? Är du bara lyxhustru? osv Från början kände jag mig lite skamlig, men så kom Ola, Charlies vän sedan lång tid, med några kloka ord. Han sa; Ah men då får du ju kompledigt nu. Du har ju varit själv så mycket under tiden era barn var små och du har ju jobbat för två. Tack Ola! Jag tar nu ut min komp. Under den här veckans komp har jag träffat goda vänner. Jag och Eva B träffades på Starbucks vid strandpromenaden, som på den gamla goda tiden, to catch up (ibland blir det engelska ordet så mycket bättre). Pratade i tre timmar i sträck. I går kom Michelle och Jackson på besök. En heldag med bra prat och bebismys. En ny erfarenhet att dra barnvagn på HKs folkrika gator, men känslan av stolthet är ännu densamma som förr. I våra stora barns säng låg nu en liten ljuvlig varelse, som bara funnits i sex månader, men är ändå så självklar i mångas liv.
Förutom barnvagn, bilstol och packning fraktade Michelle med sig en stol, som jag köpt av henne, i taxin. Tack för det. Jag gillar den verkligen.
Har varit på blomstermarknaden och fyllt upp lägenheten med färska blommor.
Jag gillar ju verkligen våra vandringsmöjligeter här. För mig är hikerna en stor anledning till att jag trivs i denna myllriga stad. De blir ett andningshål. Det verkar vara ett ormrikt år. Under mina två år här har jag bara mött två ormar (ofarliga dessutom). Nu har jag mött tre ormar på tre veckor och det har varit giftormar! Här är en Coral Snake. Om du blir biten förlamas din andningsorgan efter några minuter, men det gör visst inte så ont. Alltid nåt!
I tisdags gick vi tre etapper av Hong Kong-trails sammanlagt åtta. Vi har bestämt att avverka dem alla under tre tillfällen. Kändes skönt i benen på kvällen kan jag lova. Det var en mycket djurrik hake. Vi mötte bland annat en kobra!, spindlar, tre vildsvin och en vandrande pinne.
Syns det vilken seg uppförsbacke det här var
Men det är ett glatt gäng
Utsikt över en stor begravningsplats i stan.
Kanske några avled av ett kobrabett............
Den här överlevde vi dock alla! En annan fin hike var den till Ng Tung Waterfalls.
Åkte till vår mötesplats med tunnelbanan. Oftast får man ju trängas som packade sillar, men den här gången blev det färre och färre människor vid varje station. Vid en station klev alla kvarvarande ut och jag hade hela tåget för mig själv. WOW!
Det konstiga var bara att tåget fortsatte aldrig. Nähä jag tror jag förstår. Här skulle vi visst byta tåg. Joråsåatt! Nu pyntar man både för Halloween och Jul samtidigt i en salig blandning.
Men här kan jag gå ut i naturen och verkligheten överträffar fantasin.
Trevligt fredagsmys nu på er alla. Vi tog myset i måndagskväll istället den här veckan eftersom sir Charlie är borta över helgen med. Valde att gå till ett litet japanskt ställe. Gillar närheten till kocken där han lagar maten allteftersom man beställer och plockar råvarorna ur korgar och burkar som står runt om. Sedan förhöjs matupplevelsen med det fina porslinet och uppläggningen.
Avslutar med några kloka ord av min kloka kollega Ingers kloka syster Karin.
Skål för livet!, som en annan klok tjej i min närhet brukade säga hemma vid matbordet när hon var liten.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt att läsa! Gott med sashimi 😋 kram

2014-10-28 @ 16:52:42
Postat av: Anonym

Det var Helena som skrev 😀

Svar: Hej Helena!
hongkongfrun.blogg.se

2014-10-28 @ 16:53:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0