The Umbrella Revolution

Ska med några rader skriva något om den kamp för demokrati som pågår här i HK just nu. Det är svårt för jag tror man skulle kunna skriva en hel bok om det. Händelsen kommer definitivt finnas med i våra historieböcker i framtiden.  En kort bakgrundssammanfattning är att när britterna lämnade över HK till Kina igen 1997 kallades systemet One country-Two systems. I det låg det en förhoppning om fria val i HK. Det första valet 2002 sa man att det var för tidigt att införa egna val i HK. Det samma har sagts 2007 och 2012.  Beijing har valt de personer de har velat ska styra i HK. Nu stundar valet 2017 och de tålmodiga Honkisarna tänkte att NU, meeeeen..... Den 31/8 kom Kina med beskedet att nu blir det val i HK, men regeringen i Beijing kommar att utse de tre kandidaterna som människorna i HK får rösta på. Det blev droppen som fick bägaren att rinna över. Tusen och åter tusentals Hongkongbor, främst studenter under veckorna, men under helger har människor med oika åldrar och olika yrken slutit upp för att kräva demokrati. Polisen svarade med tårgas och pepparsprej mot demonstranterna. De skyddade sig mot attackerna med paraplyer och cyklop. Den gula färgen och paraplyerna har blivit frihetskampens symboler. Jag har fått höra att paraplyet är en symbol för fred i Kina och det här är verkligen en  fredlig kamp. Den bedrivs intensivt på några få platser i HK. De som aktivt protesterar gör det på ett lugn och icke-våldet ligger som en trygg filt över kampen. Det är svårt att förmedla känslan men när man besöker de här områdena känner man deras starka övertygelse, men också den vänlighet och omtänksamhet som präglar kampen. De har byggt upp en liten värld där de bor i små lektält, har ordnat med dusch, toa, matförråd studiekammare, laddningsstationer och till och med sopsortering (som annars är närmast obefintlig här). Jag känner stor ödmjukhet, stolthet och hopp när jag träffar dem. Det rör mig ända in i själen och mina ögon tåras när jag ser deras kamp för demokrati. Förståelsen ökar ännu mer när vi besökte Shanghai förra helgen. Unga människor kom fram till mig när de hörde att jag bor i HK och frågade vad som pågår där. De får ingenting veta om demokratikampen utan i Kina meddelar massmedia att några studentdemonstrationer pågår i HK, men de vet inte vad de protesterar mot. Att det varit mycket folk på gatorna förklarades i Kina som att människorna firade Nationaldagen, som inföll i början av oktober. I Kina får man inte använda Facebook, Instagram osv. De har inte Google som sökmotor utan Kina har egna censurerade söksiter. Vi fick uppleva hur det kan fungera när vi tittade på CNN på hotellet och de började rapportera om HK. Ca 30 sek in i repotaget blev det plötsligt helt svart i rutan och sedan började man sända en kinesisk opera. Censuren slog snabbt till!
 
Kampen fortsätter, trots polisinsatser de senaste dagarna samt hotet att  Beijings  kommer att agera om de inte slutar snart. Några av de största vägarna mitt i centrala Hong Kong, bland affärskomplex, banker och regeringsbyggnader är avstängda av demonstranterna. De har varit där i närmare fyra veckor nu och igår fick en delegation från demonstranterna träffa delar av Hong Kong goverment. Det direktsändes i nästa alla av Hong Kongs tvkanaler. Mötet resulterade inte i några direkt lösningar, men studenterna imponerade med deras skarpa argument. Där satt det fem ungdomar, alla iklädda likadana svarta tshirt med symboler för demokrati, mittemot de kostymklädda regeringmedlemmarna och utstrålade en sådan styrka att den gick genom tvrutan. 
 
Protesterna har nått hela världen och demonstranterna har fått mycket internationellt stöd, men jag har bara träffat en enda västerländsk person som tror att det kommer att leda till att regeringen i Beijing kommer att låta HK få fria val där de själva får bestämma i en demokratisk anda. Jag hoppas hoppas Jim att du har rätt! Hoppas också att mina bilder kan förmedla lite av den känsla av den fridfulla och ytterst viktiga kamp som pågår.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0